Osud východočeských lokálek se naplní

Králíky – Ze systému železniční dopravy na Králicku nejspíš zbude napřesrok jenom torzo. Na druhém vzájemném jednání se shodl Pardubický kraj s obcemi na nahrazení většiny vlaků autobusovými spoji. Na trati z Dolní Lipky do Hanušovic tak zřejmě nebude jezdit nic, místo vlaků objedná kraj autobusy na lince Králíky–Hanušovice. Na trati z Lichkova do Štítů zůstane zachován železniční provoz mezi Lichkovem a Moravským Karlovem. Místo stávajících vlaků do Štítů pojedou autobusy, další autobusové linky mají oblast propojit s Lanškrounem. Kraj už nechce draze doplácet ztráty na železnici. O změnách jedná se starosty dotčených obcí.

Většina obcí původně trvala na zachování železniční dopravy do Štítů i do Hanušovic. Starosty podpořili také občané v peticích. Nakonec však zástupci obcí a měst přistoupili na většinu krajem navržených škrtů. Krajský úřad ustoupil v případě zachování vlaků do Moravského Karlova, původně chtěl, aby vlaky od Lichkova jezdily jenom do Králík. „Zrušení osobní vlakové dopravy do Štítů vnímáme negativně, posílení autobusového spojení do Lanškrouna je naopak pozitivní,“ komentoval kompromis starosta Štítů Jiří Vogel.

Nejistý osud vlaků i zastávek

Vstup a reportáž Michala Klokočníka (zdroj: ČT24)

Vedení Pardubického kraje se s obcemi už dohodlo na osudu vlaků na řadě tratí. Provoz podle všeho s novým jízdním řádem utichne na pěti tratích, kromě orlickohorských, resp. králických drah jde také o lokálky z Heřmanova Městce do Prachovic, z Moravské Třebové do Velkých Opatovic a z Chornice do Dzbelu.

Kromě rušení spojů chce kraj a společnost OREDO, která pro něj organizuje veřejnou dopravu, zrušit některé zastávky na tratích, kde zůstane provoz zachován. Otazník visí například nad osudem zastávky Bezpráví na hlavní trati Praha–Česká Třebová. Jistotu naopak už mají obyvatelé Dlouhé Třebové. Kraj ustoupil od svého původního záměru zastávku regionálními vlaky projíždět, v Dlouhé Třebové by tak měla většina spojů nadále stavět.

Očekávaná omezení železniční dopravy

Skončí:

  • 015 (Přelouč – Prahovice) v úseku Heřmanův Městec – Prachovice
  • 016 (Chrudim - Borohrádek) v úseku Holice - Borohrádek
  • 024 (Ústí nad Orlicí – Štíty) v úseku Moravský Karlovy – Štíty
  • 025 (Dolní Lipka – Hanušovice) celá
  • 262 (Česká Třebová – Chornice – Skalice nad Svitavou) v úseku Moravská Třebová – Velké Opatovice
  • 271 (Chornice – Prostějov) v úseku Chornice – Dzbel

Omezí se:

  • 018 (Choceň – Litomyšl) v úseku Vysoké Mýto město – Litomyš pojede 5 párů vlaků – pouze ve špičkách
  • 024 (Ústí nad Orlicí – Štíty) v úseku Ústí nad Orlicí – Letohrad bez zastávek v Černovíru
  • 260 (Česká Třebová – Brno) v úseku Svitavy – Březová nad Svitavou pouze vlaky Sp a R
  • 261 (Svitavy – Žďárec u Skutče) v úseku Svitavy – Polička se zastávkami pouze ve Svitavách-zastávce a Vendolí, zbytek vlaky projedou, v úseku Pustá Kamenice – Žďárec u Skutče pouze o víkendu

Vlaky najedou stejně kilometrů, autobusy víc

Ústup vlaků má znamenat rozkvět regionální autobusové dopravy v některých oblastech Pardubického kraje. Jednotlivé spoje by na sebe měly dobře navazovat, autobusové linky budou většinou končit u nádraží. Například v Heřmanově Městci by měla u železniční stanice vzniknout autobusová točna, kde se bude otáčet nová linka nahrazující vlaky do Prachovic.

Pardubický kraj připravil tzv. optimalizaci dopravy, která počítala s omezením provozu na méně vytížených trasách a jeho posílením v nejfrekventovanějších úsecích. „Při optimalizaci veřejné dopravy chceme objem objednávaných kilometrů na železnici zachovat. Nebudeme ale objednávat osobní železniční dopravu na tratích, kde jezdí minimum lidí, které může pohodlně odvézt podstatně levnější autobus, naopak posílíme ji tam, kde je o to ze strany cestujících zájem,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Tichý. Kraj podle něj objednává ročně téměř 4,8 milionu vlakokilometrů.