Nová trať vede do Chebu. Kudy dál do Evropy?

Cheb – Modernizace trati z Plzně do Chebu byla necelé dva týdny po faktickém ukončení prací dovršena i formálně. Původní jednokolejka je nyní zčásti dvoukolejná, traťová rychlost se zvýšila až na dvojnásobek. Od příštího roku budou rychlíky mezi Chebem a Plzní jezdit asi o čtvrt hodiny rychleji a po dokončení navazující rekonstrukce trati z Plzně do Prahy bude snazší i spojení jižní části Karlovarského kraje s hlavním městem. Zda se však plzeňsko-chebská trať opět stane i součástí nejdůležitějšího železničního tahu z Česka na západ – tak jako před zahájením rekonstrukce a výluk – není jisté. Správa železniční dopravní cesty sice chce zmodernizovat krátký úsek trati z Chebu na hranice, ministerstvo dopravy ale v posledních letech stále hlasitěji hovoří o tom, že hlavní trať do Bavorska by měla vést spíše přes Domažlice.

Když v 19. století stavěli nadšení podnikatelé železniční trať z Prahy do Bavorska, vedli její trasu přes Plzeň a Domažlice. Postupně však domažlická větev ztrácela na významu a na důležitosti získala větev z Plzně na Cheb.

Rozhodne především Německo, možná také Brusel

2 minuty
Reportáž Zdeňka Soukupa
Zdroj: ČT24

Vnitrostátní význam chebské trati je bezesporu vyšší – s Prahou a Plzní spojuje Tachovsko a Chebsko včetně dvou významných lázeňských měst, zatímco domažlická trať napojuje na obě metropole slaběji osídlené Domažlicko a jižní Plzeňsko. Právě domažlická dráha však představuje přirozenou trasu pro spojení Prahy s Mnichovem. Proto zůstává otázka, která z tratí vedoucích od Plzně na hranice bude v budoucnu tou významnější.

„Boj“ domažlické a chebské trati

V posledních desetiletích se trati Plzeň–Domažlice a Plzeň–Cheb přetahovaly o pozici hlavního tahu z Čech do Bavorska. V současnosti jednoznačně vítězí jižní trasa – je to ale poprvé.

Od spuštění „železné opony“ až do 70. let jezdil přes česko-bavorské hranice jediný dálkový vlak. Slavný Západní expres jel z Prahy do Paříže (později jen do Frankfurtu nad Mohanem) přes Cheb. Od 70. let mu ale přibyl konkurent jezdící z Prahy přes Domažlice do Mnichova. V 90. letech začaly po obou trasách jezdit vlaky Eurocity – přes Cheb spoj Praha–Dortmund, přes Domažlice vlak Praha–Bern (později Curych). V roce 2001 byla ale veškerá dálková mezistátní doprava přes Domažlice zastavena a zachován zůstal pouze provoz přes Cheb, kudy jezdily dva páry spojů Praha–Norimberk.

Se zahájením příprav na rekonstrukci chebské trati s řadou dlouhodobých výluk však byly v roce 2005 naopak zrušeny mezistátní dálkové spoje přes Cheb a obnoveny vlaky přes Domažlice. Právě tudy jezdí dodnes, dva páry vlaků jezdí z Prahy do Mnichova a zpět, další dva páry z Prahy do Norimberku.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla vyjádřil přesvědčení, že by v souladu s původními plány měl v budoucnu vést hlavní česko-bavorský koridor po čerstvě zmodernizované trati do Chebu. SŽDC tomu chce napomoci plánovanou modernizací úseku trati do hraničního Schirndingu, přiznává však, že německé straně chybí nadšení k podobným krokům. „Máme v přípravě navazující stavbu Cheb – státní hranice, ale protože se zatím německá strana nepostavila zodpovědně k tomu, že by na jejich straně dobudovala železniční koridor, stavbu zatím připravujeme jako neelektrizovanou,“ shrnul mluvčí Halla.

Německé dráhy zatím nepřipravují ani rekonstrukci trati, která navazuje na tu domažlickou. V posledních měsících však z Mnichova zněla jasná slova o tom, že Bavoři chtějí do Prahy jezdit přes Domažlice. O tom, kudy hlavní tah nakonec povede, rozhodne především spolková vláda, od které dosud žádný názor nezazněl.

Důležitou roli ale může sehrát i Evropská unie, která podle všeho finančně podpoří výstavbu železnice přes Domažlice. „Podle posledních jednání s Evropskou komisí je velmi pravděpodobné, že bude tato trasa zařazena do tzv. core network evropské dopravní sítě. Z toho by pro český stát plynula možnost spolufinancovat výstavbu této trati z evropských finančních prostředků,“ uvedl ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

Po pěti letech bez přestupů

Do rekonstrukce trati Plzeň–Cheb, která proběhla ve třech etapách v letech 2006 až 2011, vložila státní SŽDC 13,1 miliardy korun. Mezi stanicemi Pňovany a Lipová u Chebu zůstala jenom jedna kolej, ve zbylých úsecích se trať dočkala zdvoukolejnění. I jednokolejka ale dostala nové zabezpečení a podařilo se zvýšit traťovou rychlost – místy i výrazně. Dosud mohly vlaky z Plzně do Chebu jezdit v různých místech rychlostí 60 až 100 kilometrů za hodinu, nyní mohou zrychlit na 120 kilometrů, soupravy s naklápěcí skříní až na 150.

České dráhy během pěti let prací, kdy se prodlužovaly jízdní doby rychlíků a nedílnou součástí cesty vlakem byly přestupy do náhradního autobusu, přišly o řadu cestujících. V příštích letech by se část z nich mohla vrátit. K návratu je má přimět zkrácení jízdních dob až o 16 minut oproti letošnímu stavu a také nasazení modernějších vagonů, které dráhy nedávno koupily v Rakousku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Lidé v Česku si už smí změnit pohlaví bez kastrace

Již desítky lidí využily nová pravidla pro úřední změnu pohlaví, k níž od července stačí medicínské potvrzení. Dříve byla změna pohlaví podmiňována kastrací, kterou v roce 2024 shledal ústavní soud za protiústavní. Po splnění nových specifických podmínek si transgender lidé mohou upravit jméno i příjmení.
před 9 hhodinami

Tragédie v restauraci U Kojota odstartovala velké kontroly plynových přímotopů

Před půl rokem zemřelo na následky požáru v restauraci U Kojota v Mostě sedm lidí a dalších sedm se zranilo. Příčinu tragédie policie zatím stále vyšetřuje jako obecné ohrožení z nedbalosti, nejpravděpodobněji došlo k převržení plynového ohřívače. A právě na kontroly bezpečného používání plynových přímotopů v Česku se nyní hasiči ve velkém zaměřili. Město mezi pozůstalé a zraněné po požáru rozdělilo dva miliony korun z veřejné sbírky.
před 10 hhodinami

Resort zemědělství připravuje pravidla ochrany půdy před erozí. Už měla platit

Ministerstvo zemědělství upravuje nová pravidla ochrany půdy před erozí, platit měla původně od července. Resort zatím připravil metodiku pro ozimy, komplexní úpravu dál chystá. Spor se vede o to, jak přísná má být, podle ekologů plánovaná pravidla nestačí. Ministerstvo chce k ochraně půdy především motivovat, ke kontrole a krácení dotací se míní uchýlit až v případě skutečné eroze. V loňském roce rekordně přibylo hlášených poškození polí, bylo jich jednou tolik oproti roku 2023.
před 10 hhodinami

V Dolomitech zahynul český turista, píší tamní média

V italských Dolomitech v pátek odpoledne zahynul český turista, uvádí agentura ANSA a veřejnoprávní stanice Rai. Muž, který byl na výstupu ve skupině, se podle médií zřejmě nešťastnou náhodou odchýlil z trasy a zřítil se.
před 11 hhodinami

Dobrovolničila už čtvrtina Čechů, ročně má tato pomoc hodnotu desítek miliard

Pomáhat ve svém volném čase ostatním se v tuzemsku stává stále častějším „koníčkem“. Nová rozsáhlá zpráva popisuje, jak taková (dobro)činnost pomáhá.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Nástupní platy jsou nízké, nelze sehnat lidi do veřejné správy, zní z odborů

Zástupci vlády a odborů se nedohodli na tom, jak by v příštím roce měly růst platy ve veřejném sektoru. Zajedno jsou ale v otázce postupného zrušení první platové tabulky. Podle předsedy Odborového svazu státních orgánů a organizací Pavla Bednáře nelze do samospráv či státní správy kvůli nízkým platům nabrat nové zaměstnance. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj říká, že platy by měly kopírovat růst v soukromém sektoru. Česko podle něj zůstává zemí nízkých nákladů.
před 13 hhodinami

Třetina počítačů funguje, babybox ne, hlásí po kyberútoku nymburská nemocnice

V nymburské nemocnici je po kybernetickém útoku z minulého týdne obnovena funkčnost více než třetiny počítačů z celkových zhruba 250, funguje už i magnetická rezonance. Většina lékařů může vystavovat e-recepty, nefunkční zůstává babybox, informoval mluvčí zdravotnického zařízení Jan Záruba.
před 15 hhodinami

Ekonomy znepokojuje situace na realitním trhu

Červnová inflace zrychlila v meziročním srovnání téměř ke třem procentům z květnových 2,4 procenta. To je nejvyšší hodnota od loňského prosince. Ekonomka a bývalá zástupkyně České republiky ve Světové bance Jana Matesová se obává situace na realitním trhu, ekonom Jan Švejnar zase v případě zvyšování cen volá po navýšení dovozu. Řekli to v 90' ČT24 moderované Jakubem Musilem.
před 17 hhodinami
Načítání...