Počty tragédií na čtyřech kolech jsou děsivé

Praha – Na českých silnicích se opět v nadměrné míře umírá. Po loňském rekordně nízkém čísle obětí dopravních nehod eviduje policie opět výrazný nárůst, jen od začátku roku zemřelo skoro o čtyřicet účastníků provozu více. Podle některých expertů může být jedním z nepřímých faktorů zhoršení také dosavadní nižší preventivní aktivita organizace BESIP.

Jedenáct mrtvých přibylo na tuzemských silnicích během posledních čtyř dní. Nejtragičtější byla druhá červnová neděle, kromě čtyř obětí poblíž Hluboké nad Vltavou zemřel ještě motorkář na Písecku a další člověk ve středních Čechách. Od začátku června tak už je obětí 24, což je číslo o pět vyšší než za stejné období loňského roku. „Zatím nejhorší nárůst proti loňsku byl v únoru, kdy zemřelo o dvacet lidí víc. Květen ale taky nedopadl dobře, přibylo devět obětí proti roku 2010,“ bilancuje ředitel dopravní policie Leoš Tržil s tím, že dosud už letos havárie zabily 273 řidičů a spolujezdců: „K dnešku je to nárůst o 38 usmrcených osob, což je velice nepříznivé číslo,“ dodává.

Víc než patnáctiprocentní zvýšení bilance se přitom netýká jen lidí, kteří přišli o život, téměř stejně nepříznivá data totiž zatím vykazuje také policejní evidence těžce zraněných. „Čísla jsou zarážející, situace se čím dál víc zhoršuje. Nárůst o patnáct procent je hrozně varující,“ komentuje statistiku specialista na dopravní problematiku Jaroslav Hořín.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Dopravní expert Jaroslav Hořín:

„Je to obecně netolerance a agresivita za volantem, klasicky taky překračování nejvyšší povolené rychlosti nebo vysoká úroveň alkoholu za volantem. Vezměte si třeba nehodu, která se stala teď v sobotu. Na přechodu při ní byla usmrcena chodkyně řidičem, který měl tři promile alkoholu v krvi.“

Podrobné rozpracování policejních čísel například uvádí, že výrazně letos přibylo karambolů na suchém povrchu, havárií osobních aut, ale taky třeba nehod, jejichž viníka se vyšetřovatelům nepodařilo dopadnout – takových kolizí je skoro o sedm víc než loni. Při rozboru pouze smrtelných nehod pak policie stanovila tyto trendy: o padesát procent narostl počet havárií, které způsobili šoféři osobních vozů, skoro o šedesát procent víc smrtelných nehod se stalo na silnicích prvních tříd a zhruba o třetinu větší počet hlásí dopraváci u střetů dvou a více jedoucích aut. „V tom teplejším počasí se projevuje nesoustředěnost řidičů, nesprávný způsob jízdy, nevěnování se plně řízení,“ uvádí ředitel dopravní policie nejčastější příčiny.

Právě havárií s alkoholem v krvi celkově také přibylo – v součtu asi o padesát. Úplně nejčastější příčinou bourání ale pití před jízdou nebylo. Nejvíc zabíjela nepřiměřená rychlost – kvůli ní skončilo 101 životů, na dalších místech pak jsou nesprávný způsob jízdy a nedání přednosti s 85, respektive 38 oběťmi. Suverénně nejtragičtější jsou pak středočeské silnice, zemřelo na nich 44 lidí. Moravskoslezský kraj vykazuje 22 smrtelných havárií a o jednu méně kraj Plzeňský. Dnem, kdy by si lidé měli dávat největší pozor, je pondělí – letos zatím usmrtilo 48 lidí, o šest méně životů vyhaslo v součtu středečních kolizí a třetí nejtragičtější den byly úterky s 37 oběťmi.

Policie zatím nedokáže říct, proč je letošní statistika takto nepříznivá. Podle šéfa dopravky ale jeho lidé na silnicích nechybí, hlídek a akcí je údajně stejné množství jako v totožném období před rokem. „Mě spíš zaráží, že ministerstvo dopravy dodnes nebylo schopné spustit nějakou konkrétní cílenou kampaň, která by viditelně varovala. Tady vidím ztrátu půlroku, která mohla ta dosavadní čísla výrazně ovlivnit,“ podotýká Jaroslav Hořín. BESIP na to kontruje: po nedávné výměně ve vedení, kdy Ondřeje Valentu nahradila Kateřina Budínová, se údajně vše vrátí k původním záměrům organizace. Během léta se proto motoristé znovu setkají s kontaktními kampaněmi například na motosrazech, ale taky na festivalech nebo prostřednictvím rozhlasových a televizních spotů.

Řidič osobního vozu nehodu nepřežil
Zdroj: ČT24
Vydáno pod