Zavedení doplňkové sítě autobusů prostřednictvím dceřiné firmy Westbus oznámil dopravce Westbahn čtvrt roku před zahájením provozu vlaků, které mají představovat první konkurenci státem vlastněným ÖBB. Autobusy budou navazovat na vlaky a cestující dovezou například do Štýrského Hradce nebo Villachu, pojedou i do zahraničí – kromě Prahy také do Mnichova.
Podle sdělení Westbahn budou jízdní řády spojů k dispozici až v listopadu, zatím firma počítá s tím, že její autobusy z Lince do Prahy dojedou za 3 hodiny a 50 minut. Budou tak zhruba o hodinu rychlejší než přímé rychlíky, jejichž jízdu v současnosti významně zdržují práce na trati z Prahy do Českých Budějovic. Za jízdu zaplatí cestující v autobusu stejně jako v rychlíku – 19 eur.
Společnost Westbahn se stane prvním železničním dopravcem, který bude v Rakousku v dálkové dopravě konkurovat ÖBB. Z Vídně do Salcburku bude jezdit každou hodinu, jako konkurenci netrakčním rychlostním jednotkám Railjet a soupravám Intercity/Eurocity sestaveným z rekonstruovaných vozů spolkových drah chce nasadit dvoupodlažní jednotky typu Stadler DOSTO (dříve KISS). Dnes je používají například Švýcarské spolkové dráhy na spojích kategorie Interregio. Westbahn chce konkurovat především cenou, hovoří o jízdenkách prodávaných za polovinu standardního tarifu ÖBB pro druhou třídu.
Letos jezdí na trase Praha–Linec pouze jeden pár přímých vlaků. V příštím roce může přibýt druhý, ten ale bude formálně veden pouze do pohraničního Summerau, dále by však měla souprava pokračovat v podobě přímých vozů.
Kombinace železniční a autobusové dopravy není nevídaná – a to ani v Česku. Dva roky jezdí autobusy z Prahy do Norimberku, které společně provozují České dráhy a Německé dráhy (DB). Konkurují přímým železničním expresům, které jedou o hodinu déle a na německém území je provozuje soukromá společnost Vogtlandbahn. Autobusové přípoje ke svým vlakům z Prahy chce na severní Moravě zavést také firma Regiojet.
- 63300 » Na trase Praha-Norimberk začal jezdit autobus Českých drah