Praskliny podvozků odstavily už šest souprav metra

Praha – Obří jedenáctimiliardová zakázka na dodání více než padesáti souprav metra pro linku C má obří problém – další odstavené vagony metra kvůli prasklinám podvozků a další přechodně vyřazené soupravy. Pražský dopravní podnik dosud nevyřešil problémy s jednotkami M1 od společnosti Siemens. Ta viní z pochybení svého dodavatele, firmu Bombardier.

Loni v létě našli technici na podvozcích více než čtyřicítky vagónů deseti až 15centimetrové praskliny a vozy musely být okamžitě staženy. Dopraváci pak vybrali ze všech souprav jen ty poškozené a seřadili je do čtyř kompletních souprav. Během podzimu a zimy však přibyly další objevené problémy: „V průměru to byl asi jeden podvozek týdně, samozřejmě, problém to je,“ přiznává mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová. „V tuto chvíli je odstaveno šest souprav metra, dohromady registrujeme praskliny na padesáti šesti vozech,“ bilancuje mluvčí firmy Siemens Pavel Kaidl a doplňuje: „Trhliny zjišťujeme průběžně, takže se může klidně stát, že další se ještě objeví.“ Jen pro představu: kdyby teď technici zařadili všechny odstavené vozy metra postupně za sebe, vznikla by pět a půl kilometru dlouhá řada nepojízdných vagónů. Taková délka v provozu odpovídá například na lince C vzdálenosti mezi stanicemi Florenc a Budějovická, tedy úseku hned sedmi za sebou jdoucích zastávek.

Kdo za odstávku vlaků může? Problém je komplikovaný v tom, že dodavatelem vozů sice byla společnost Siemens, ale pro část zakázky si nejdřív přímo dopravní podnik a později právě Siemens najaly firmu Bombardier. Ta vyrobila podvozky, nekvalitu jejich provedení ale dlouhodobě odmítá. Vinu svaluje na špatný servis souprav, který zajišťuje právě Siemens. „Nebudeme nikoho veřejně obviňovat, podle nás ale měly být podvozky lépe servisovány,“ řekl České televizi mluvčí Bombardieru Immo von Fallois. Navíc se brání tím, že na výrobek jeho firmy už nemůže pražský dopravní podnik ani využít záruku: „Naší právníci tvrdí, že záruka už uplynula, my jsme ale samozřejmě hned řekli, že se zákazníkem budeme spolupracovat a komunikovat.“ Jenže právě spor o záruku je dalším z faktorů, které podle České televize jednání komplikují. Na několik souprav, které byly dodány jako poslední, se totiž podle dopravního podniku záruka ještě vztahuje. U jiných zase dopravce argumentuje tím, že je kupoval s životností třicet pět let. Ovšem vypovězení jejich spolehlivosti se dočkal už po necelých deseti letech.

3 minuty
Reportáž Luboše Rosího
Zdroj: ČT24

A jasná zatím není ani odpovědnost výrobců a dodavatelů. Siemens například nařčení Bombardieru kategoricky odmítá a ukazuje právě na kanadskou firmu. Opírá se přitom taky o výsledky testů z posledních dní. Ty prováděly Výzkumný ústav kolejových vozidel a rakouský nezávislý institut Material Center Leoben. „Oba provedené testy potvrdily, že trhliny na podvozcích nejsou způsobeny špinavými motory nebo špatnou údržbou, jsou způsobeny nekvalitním zpracováním od výrobce. Všechny provozní vlivy působící na rám podvozku totiž dosahují běžných hodnot obvyklých pro provoz metra. Ty praskliny tedy vznikají díky nekvalitnímu dílenskému zpracování přímo ve výrobě,“ uvádí mluvčí Siemensu Pavel Kaidl a dodává: „Závěry obou testů jsme poskytli firmě Bombardier a nyní čekáme na jejich vyjádření.“

Dokud se ale situace nevyřeší, musí Praha připravovat plán, čím bude na lince C vozit lidi. Jakékoliv vyřazení dalších souprav by totiž už znamenalo, že by dopravce neměl dostatek vozů pro splnění objednaného jízdního řádu. Z uvažovaných variant, jak problém přechodně řešit, spekulovali experti podniku například nad možností použít jiné, starší soupravy. Ty by ale pro jízdu na lince C musely dostat kompletně nové zabezpečovací zařízení, což by se prodražilo. Proto byla ve hře také varianta, že souprav pojede míň a že se prodlouží intervaly mezi jednotlivými spoji. Nakonec však zvítězilo třetí řešení: když dopravce neuspěl u výrobců, zkouší praskliny opravit svépomocí. Trhliny v těchto dnech svařuje ve svých dílnách, prvních šest vozů už takto údajně opravil. Pokud dostane povolení od Drážního úřadu, chce je vracet do provozu od poloviny února.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Rekordní rozpočet EU je z pohledu Česka velmi dobrou zprávou, říká Votápek

„Evropská unie si uvědomuje výzvy, které před ní stojí. Rozšiřuje se a potřebuje více peněz, uvědomuje si, že zaostávala. Z pohledu České republiky to vidím jako velmi dobrou zprávu,“ řekl k návrhu unijního rozpočtu na období 2028 až 2034 ve výši dvou bilionů eur expert Pirátů na zahraniční politiku Vladimír Votápek v Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Podle něj v Unii nepanuje jednotný názor ohledně priorit budoucích investic, ale tuto skutečnost nevnímá jako problém. „EU je společenství demokratických zemí, což je nejefektivnější v situacích, ve kterých jednostranné řešení neexistuje,“ dodal. Votápek se také vyjádřil k jednání o obchodní dohodě s USA. „Dejme Bílému domu i velkým přispěvatelům, kteří pomohli (americkému prezidentovi Donaldu) Trumpovi do úřadu najevo, že pokud začnou 1. srpna platit třicetiprocentní cla, bude je to bolet,“ doplnil.
před 9 mminutami

Šmarda považuje spojení se Stačilo! za historickou chybu, SOCDEM opustí

Expředseda SOCDEM Michal Šmarda považuje spojenectví sociálních demokratů se Stačilo! za historickou chybu. K srpnu nezaplatí členský příspěvek a ve straně skončí, avizoval. Předsednictvo Stačilo!, v němž figurují komunisté, ve čtvrtek schválilo spolupráci se sociálními demokraty pro říjnové sněmovní volby. Ti budou na kandidátkách Stačilo!
13:16Aktualizovánopřed 52 mminutami

Nepedagogy budou ve školách platit obce a kraje, souhlasil prezident

Nepedagogické pracovníky budou od příštího roku místo státu platit obce a kraje coby zřizovatelé škol. Získají kvůli tomu vyšší podíl na daňových výnosech. Prezident Petr Pavel tuto změnu podepsal v novele školského zákona, která počítá se slučováním menších škol v příštích třech letech.
před 3 hhodinami

Penzijní systém skončil v pololetí s nejmenším schodkem od roku 2013

Systém důchodového pojištění skončil za první pololetí ve schodku 9,2 miliardy korun. Ve srovnání se stejným obdobím loňska je deficit třetinový, proti předloňsku čtvrtinový. Letošní pololetní výsledek je od roku 2013 čtvrtý nejlepší.
15:19Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Slovenský ministr kritizoval BIS za informaci o možné ruské stopě v kauze výhrůžek

Slovenský ministr vnitra Matúš Šutaj Eštok (Hlas) kritizoval českou Bezpečnostní informační službu (BIS) za to, že informovala o možné ruské stopě v případu loňského vyhrožování školám v Česku a na Slovensku, ve kterém mezinárodní policejní tým tento týden zadržel na Ukrajině jednoho Ukrajince. Šutaj Eštok řekl, že jde o nepotvrzenou hypotézu. Mluvčí české kontrarozvědky Ladislav Šticha řekl, že BIS nebude vyjádření slovenských politiků komentovat.
před 3 hhodinami

Prezident podepsal novelu trestního zákoníku

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek podepsal novelu trestního zákoníku, která má vést ke snížení počtu vězňů a recidivy, rozpočtovým úsporám, ale také k rozšíření možnosti ukládat peněžité tresty. V tiskové zprávě o tom informoval Hrad. Novela dává větší přednost alternativním trestům a některé činy částečně dekriminalizuje, například neplacení výživného. Volnější budou třeba i pravidla pro pěstování a držení konopí. Předloha také zavádí výslovnou trestnost propagace komunistického hnutí.
před 4 hhodinami

ÚOHS: Ministerstvo zaplatí pokutu za pochybení v digitalizaci stavebního řízení

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) musí zaplatit pokutu 200 tisíc korun za to, že tři smlouvy na vytvoření národního geoportálu územního plánování zadalo v jednacím řízení bez uveřejnění, rozhodl pravomocně předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna. Resort nezákonně nevyčkal na dokončení správního řízení, v němž si neúspěšný uchazeč stěžoval na řízení zahájené v téže problematice formou soutěžního dialogu.
11:22Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Česko v prvním pololetí získalo z EU o 24 miliard víc, než odvedlo

Česko získalo letos za první pololetí ze zdrojů Evropské unie o 24 miliard korun víc, než odvedlo do unijního rozpočtu, informovalo ministerstvo financí. Kladnému saldu přispěly zejména příjmy ze strukturálních fondů a prostředky ze společné zemědělské politiky. Příjmy z Evropského plánu na podporu oživení NextGeneration EU (NGEU) byly nižší než v minulosti. Loni za první pololetí byla takzvaná čistá pozice Česka vůči EU 33,7 miliardy korun.
před 6 hhodinami
Načítání...