Nejbezpečnější jsou pro řidiče i chodce Karlovy Vary

Karlovy Vary - Nejbezpečnějším městem pro řidiče a chodce jsou Karlovy Vary, pořadí okresních měst ovládl Hodonín, vyplývá z žebříčku bezpečnosti České pojišťovny. Nejméně bezpečné naopak loni byly silnice v Českých Budějovicích. Nejvíc smrtelných nehod se stalo v Praze a v Ostravě. Celkem v loni zemřelo na silnicích ve městech přes sto lidí. „V letošním prvním pololetí došlo k poklesu počtu těžce zraněných a usmrcených při dopravních nehodách,“ řekl ředitel komunikace České pojišťovny Tomáš Zavoral. „V prvním pololetí bylo 20 okresních měst bez nehody s vážnými následky,“ doplnil pozitivní statistiky Zavoral.

Žebříček, který řeší pouze intravilány obcí, klade zvláštní zřetel na nehody s překročenou maximální povolenou rychlostí a jeho význam je spíše preventivní. Žebříček má upozornit řidiče na to, ve kterých městech si mají dát obzvlášť velký pozor a také vzbudit v těch městech, kde je bezpečnost spíše problematická, debatu nad možným zlepšením.

Na posledních příčkách žebříčku bezpečnosti okresních měst se v posledních letech umisťuje Ústí nad Orlicí nebo Kutná Hora.

Výzkum využívají i některé místní úřady, které inspiruje k řešení dopravní situace. „Byla města, která se tradičně umisťovala na konci žebříčku a pak najednou vyskočila,“ potvrdil Zavoral. Důvodem takového zlepšení podle něj bylo třeba to, že kolem daného města byl postaven obchvat, nebo byla přestavěna některá obzvlášť nebezpečná křižovatka.

Rozhovor s Tomášem Zavoralem (zdroj: ČT24)

Stav českých silnic není ideální, přestože se zlepšuje

Přestože se stav silnic napříč všemi regiony lepší, některé nebezpečné úseky stále zůstávají. Patří mezi ně například tahy, které mají být výhledově nahrazeny dálnicemi či rychlostními silnicemi, jejichž stavba je však opakovaně odkládána, jako třeba silnice z Prahy do Chomutova nebo na Karlovy Vary. Zjistil to výzkum projektu EuroRAP, který kvalitu silnic nejen hodnotí a zveřejňuje ve formě přehledných map, ale také usiluje o průběžné zlepšování kvality silniční sítě.

Aktuální mapa je řidičům k dispozici na webu Ústředního automotoklubu.

Mezi nejbezpečnější typ silnic pak patří dálnice a rychlostní silnice včetně kritizované D1. Za nejnebezpečnější úseky hlavních silnic v Česku označil EuroRAP například silnici I/10 z Turnova do Harrachova, nejbezpečněji podle výzkumu bylo v jižních Čechách a naopak nejnebezpečnější byly silnice v kraji Zlínském.