Podvody s upravenými tachometry má kontrolovat Česká obchodní inspekce (ČOI). „Důvěřiví a málo informovaní občané přicházejí o miliardy korun za nekvalitní zboží - ojetá auta, která jsou navíc neekologická a nebezpečná nejen jim samým, ale také dalším účastníkům silničního provozu,“ uvedl na tiskové konferenci Mládek. Podle něj je jednou z možností i to, že by měly autorizované servisy povinnost zaznamenávat stav tachometrů do informační databáze.
Přetáčení tachometrů v Česku v současnosti není trestné a na internetu ho nabízí několik firem. Do loňské novely zákona se postih nakonec nedostal, i když jej návrh původně obsahoval. Trestné je pozměňování stavu ujetých km například v Německu, Belgii nebo USA.
"Je plně v odpovědnosti prodávajícího, aby ověřil správnost a pravdivost informací, které spotřebiteli sděluje. Pokud tak neučiní, nejedná s náležitou profesionální péčí, přičemž se nemůže své odpovědnosti zprostit tím, že bez dalšího upozornění spotřebitele uvede ve své
nabídce pouze stav tachometru," uvedl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.
V Česku loni podle společnosti Cebia změnilo majitele asi 570 tisíc ojetých osobních vozů - z toho zhruba 220 tisíc aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o sto tisíc km. Kvůli nižšímu počtu najetých km mohli prodávající navýšit cenu o zhruba 4,4 miliardy korun. To je přibližně třikrát více, než byla loni hodnota odcizených vozidel.
Prodaná ojetá auta za rok 2013 (podle údajů MPO):
- autobazary…………………..260 000
- soukromníci………………….300 000
Stáří osobních aut v ČR:
- nad 15 let……………………34 %
- 10 - 15 let……………………27 %
- 5 - 10 let……………………. 22 %
- 2 - 5 let……………………….11 %
- mladší než 2 roky…………….6 %

Problematika stáčených tachometrů tématem Událostí ČT
Problematika stáčených tachometrů tématem Událostí ČT
u 23.04.2014
Vomáčka z ÚAMK: Podvody s tachometry jsou zejména u vozidel z východu
Celý brífink ministerstva průmyslu a České obchodní inspekce
ÚAMK: Problematika se musí řešit v rámci celé EU
Rozhovor s předsedou Asociace prodejců použitých automobilů
Vozy ze zahraničí a s nejasnou minulostí raději nekupovat
Petr Vomáčka z Ústředního Automotoklubu (ÚAMK) na ČT24 ve Studiu 6 upozornil, že k manipulaci s tachometry nejčastěji dochází u vozidel dotažených z ciziny. „Pokud dovezeme vozidlo ze zahraničí a nemáme doložený původ, radíme vůbec nekupovat.“ Podle něj lze u ojetých aut zejména z východní Evropy stáčení tachometru zjistit jen velmi složitě.
„Manipulaci s tachometrem je v současné době extrémně složité odhalit. Jde to pomocí VIN kódů a záznamů, které se vedou s tím vozidlem – pokud vozidlo tyto záznamy nemá, tak se to odhaluje velice těžko,“ dodal Vomáčka.
Evropské autokluby už ale začaly prosazovat vytvoření celoevropské kilometrové databanky s údaji autoservisů, ve které by si uživatelé mohli zjistit vývoj počtu ujetých kilometrů v zemi původu. Automobilky by také měly řídící jednotky vozů lépe proti stáčení zabezpečovat. Jejich přístup zatím ale není jednotný.
Podle doporučení ÚAMK si zájemci mohou ověřit stav vozu podle několika znaků. O opotřebení auta může vypovídat stav laku u dveří řidiče, stav přítlačného mechanismu stěračů, stav sedadel, koberečků nebo řadicí páky. O počtu najetých kilometrů napoví i stav tlumičů, kulových čepů, výfuku nebo kompresního tlaku ve válcích.
Petr Přikryl, předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů: „Je to velice složitá věc - vždycky se musí prokázat, že ten, kdo stočil tachometr, se tím obohatil. Tachometr může stočit prakticky kdokoliv, a když mu nehrozí žádný postih, tak to udělá a pak se vymlouvá, že neměl dostatek informací.“ Počet najetých kilometrů u vozidla by měl být veřejně dohledatelný, podobně jako si může potřebné údaje zkontrolovat např. zájemce o koupi domu, soudí Přikryl.