Dražší povinné ručení – daň za mírnější kancelář pojistitelů?

Praha – České kanceláři pojistitelů (ČKP) hrozí komplikace při získávání peněz. Nyní vybírá poplatky od majitelů aut, kteří nezaplatí povinné ručení za registrovaný vůz. Současně však platí lidé za jízdu s nezaplaceným povinným ručením i pokuty. Poslanci proto připravili novelu zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, která vymáhání poplatků omezí. Podle ČKP však bude důsledkem změny zdražení pojistného. Podle údajů pojišťoven se však povinné ručení zdražuje i tak – hlavně kvůli novým poplatkům pro hasiče a potřebě vyšších rezerv na odškodnění.

Návrh novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla předložila trojice komunistických poslanců již v únoru. Vymáhání poplatků za provozování vozidla bez povinného ručení České kanceláři pojistitelů sice neznemožní, ale minimálně výrazně zkomplikuje. 

Poslanci Kateřina Konečná, Karel Šidlo a Václav Snopek poukázali, že jedinou možnou obranou proti požadavku kanceláře dnes je, když domnělý vlastník vozu prokáže, že auto ve skutečnosti již neprovozoval. K tomu může posloužit výpis z registru řidičů, ke kterému se však řidiči sami dostat nemohou. Nově bude muset ČKP potřebné informace zjišťovat sama ještě před obesláním řidičů.

Konečná podoba novely přitom může být k ČKP ještě krutější. K zářijovému druhému čtení se objevily pozměňovací návrhy poslanců ANO, které by kancelář z vymáhání pokut zcela vyšachovaly. Poslankně a zpravodajka zákona Kristýna Zelienková (ANO) totiž tvrdí, že ČKP „vymáhá dlužné částky od lidí, kteří v životě auto nevlastnili, nikdy za povinné ručení nedlužili“.

Události: Změny v povinném ručení (zdroj: ČT24)

Auto bylo zničené, ČKP přesto chtěla „pojistku“

ČKP přitom dnes pracuje velmi důrazně, obsílku od ní dostávají například řidiči, kterým pojišťovna omylem ukončila povinné ručení několik dnů před domluveným datem, i ti, kdo už auto vůbec neměli – prodali ho nebo nabourali. Například po Liboru Macíčkovi chtěla ČKP 4 500 korun za období od dubna do července 2011. Macíček ovšem již v únoru havaroval a v březnu vrak prodal. „Já jsem na to zareagoval a sdělil jsem kanceláři, že jsem vozidlo ani nevlastnil a ani nemohl být provozováno,“ poukázal Libor Macíček. ČKP však odmítla likvidační zprávu i protokol o nehodě. Macíček podle kanceláře nedostatečně prokázal, že už není majitelem ani provozovatelem vozu. Bývalý majitel zničeného auta vytrval, nezaplatil a nakonec vyhrál soud s ČKP, takže nakonec platit nemusel. ČKP ovšem v obdobných případech obeslala desítky dalších řidičů, ne všichni přitom odolali.

Požadavek na pojištění auta zničeného při nehodě v únoru 2011
Zdroj: ČT24

Poslanecký návrh, který omezí možnosti České kanceláře pojistitelů vybírat sankce za nezaplacené povinné ručení, sice získal nesouhlasné stanovisko vlády, přesto ve sněmovně prošel prvním čtením a řada poslanců věří, že ho již nic nezastaví. Tvrdí, že kromě kritizovaného chování ČKP chtějí také napravit chybu svých předchůdců, kteří před pěti lety ČKP umožnili poplatky vybírat souběžně s pokutami, které může za totéž vymáhat stát. „Myslím si, že je potřeba dosáhnout změny a Poslanecká sněmovna ji určitě přijme,“ zdůraznil poslanec Jeroným Tejc (ČSSD). Ke kritice ČKP se přidal i poslanec TOP 09 František Laudát.

Dražší povinné ručení? Ano – bez ohledu na novelu

Kancelář pojistitelů však s novelou nesouhlasí. Tvrdí, že pokud by byla schválena, zdražilo by povinné ručení. Z vybraných peněz totiž hradí škody, které způsobí nepojištění řidiči. Peníze by proto musela získat odjinud. „Musely by na ně přispívat pojišťovny. Ty by pochopitelně tento nadbytečný náklad opět přenesli na pojištěné motoristy,“ varoval mluvčí ČKP Aleš Povr.

Systém pokut a současně i vymáhání peněz Českou kanceláří pojistitelů se týká především řidičů, kteří se vyhýbají placení povinného ručení, a přesto jezdí. Jejich množství se podle kanceláře za posledních pět let skutečně výrazně snížilo. Zatímco v roce 2008 – tedy před změnou nyní platného zákona – jich po silnicích jezdilo přes 240 tisíc, dnes jich je téměř o polovinu méně, 131 tisíc. O stovky se snížil i počet škod, které řidiči nepojištěných aut způsobili. Před změnou legislativy jich bylo přes 4 600, loni 3 105. ČKP tvrdí, že pokud se její práce ztíží, začnou obě čísla opět růst. Nepojištěných vozidel by mohlo být 180 tisíc a oznámených nepojištěných škod 4 000.

Odhad nepojištěných vozidel:

  • 2008      244 657
  • 2009      134 677
  • 2010      126 424
  • 2013      131 012

Počet oznámených nepojištěných škod:

  • 2008      4 682
  • 2009      3 848
  • 2010      3 595
  • 2013      3 105

Odhady po přijetí pozměňovacího návrhu (2015):

  • nepojištěná vozidla   180 000
  • nepojištěné škody        4 000

Hrozba zdražením pojistného ovšem vyznívá planě – povinné ručení totiž zdražuje bez ohledu na ČKP. Od začátku roku vzrostla jeho cena o deset procent a pojišťovny očekávají, že bude ještě dráže. Příčinou zvýšení cen jsou příspěvky záchranným složkám a také nový občanský zákoník, který změnil způsob odškodňování za zdravotní újmy. Zatímco dříve se vycházelo z tabulek, teď se ke každému případu přistupuje individuálně. „Historicky existovala odškodnění smrti v řádu 250 tisíc korun, pokud někdo zemřel při dopravní nehodě. Zaznamenali jsme doporučení, že to odškodnění může být klidně deset milionů korun,“ srovnal ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora. Pojišťovny si tak musejí dělat větší finanční rezervy, nač doplácejí jejich klienti.

Průměrná výše povinného ručení
Zdroj: ČT24

Ceny povinného ručení ovšem nestoupají úplně všem. S dražší pojistkou musí počítat mladí řidiči do 30 let, lidé z větších měst a také tzv. rizikoví řidiči, tedy ti, co často bourají.

O zdražení povinného ručení musí majitele auta pojišťovna informovat nejpozději dva měsíce před splatností pojistného. Ten se pak může rozhodnout, jestli u pojišťovny zůstat nebo smlouvu vypovědět.