Paříž preventivně stáhne ze svých ulic třetinu elektrických autobusů poté, co během jednoho měsíce vzplanula dvě vozidla. Jde o první větší incidenty od roku 2016, Francouzi se ale obávají, že by mohly zpomalit ekologické ambice jejich metropole.
Paříž stáhla téměř třetinu elektrobusů. Během měsíce dva shořely
Po druhém požáru v pátek ráno, při kterém nebyl nikdo zraněn, se město rozhodlo, že pozastaví používání 149 elektrobusů Bollore, konkrétně modelu Bluebus 5SE. To je téměř třetina všech elektrobusů v Paříži.
Autobus číslo 71, který v pátek brzy ráno vzplál na jihovýchodě Paříže, vypouštěl hustá oblaka černého dýmu a vycházel z něj silný zápach hořícího plastu, popsala agentura AFP, která incident zaznamenala. „Řidič autobusu okamžitě evakuoval všechny cestující. Nikdo nebyl zraněn,“ ujistily úřady, zatímco městská hasičská služba informovala, že do hašení požáru se zapojily asi tři desítky hasičů.
První elektrický autobus vzplál na luxusním bulváru Saint-Germain v centru Paříže 4. dubna, přičemž vozidlo bylo úplně zničeno. I tento incident se obešel bez zranění.
Regionální úřad Ile-de-France Mobilites zdůraznil, že by se mělo co nejrychleji zjistit vše o požárech a přijmout všechna nezbytná preventivní opatření. Mluvčí ministerstva dopravy zase informoval, že vláda podpořila stažení autobusů během vyšetřování.
Sdružení cestujících označilo požáry za „znepokojující“ a vyzvalo výrobce k rychlému řešení.
První větší problémy od roku 2016
Starostka Anne Hidalgová učinila z ochrany životního prostředí prioritu své pařížské administrativy a přijala opatření, jako je doplňování zelených ploch, cyklostezek a pěších zón v historicky automobilové francouzské metropoli.
Město od roku 2016 vybudovalo flotilu téměř pěti stovek elektrobusů od tří různých výrobců a až do letošního roku nedošlo k žádnému většímu incidentu. O to větším překvapením je nynější nehodovost.
Dopravní podnik požádal výrobce Bollore o kompletní odbornou zprávu, která by vysvětlila příčiny těchto incidentů a nabídla plán opatření k bezpečnému uvedení těchto autobusů zpět do provozu. „Nejde o problém elektrobusů obecně, ale o autobusy Bollore tohoto modelu,“ dodal mluvčí dopravního podniku.
Samotná společnost Bollore ve svém prohlášení uvedla, že „celý personál jsme mobilizovali, aby zjistil původ nehody“.
Bluebus je součástí rozsáhlého impéria francouzského miliardáře Vincenta Bolloreho, jehož zájmy sahají od dopravy a logistiky až po média. Roční obrat Bolloreho společností činí přibližně 24 miliard eur a firmy zaměstnávají 80 tisíc lidí.
Na svých internetových stránkách společnost uvádí, že autobusy jsou „vybaveny novou generací baterií (…) s vysokou hustotou energie a optimální bezpečností“ rozmístěných po střeše a zadní části vozidla.
Na elektrobusy sází hlavně Čína
Snaze o elektrifikaci autobusů zatím dominuje Čína. Poslední veřejná data pocházejí z roku 2019 a říkají, že 99 procent všech elektrobusů světa jezdí právě po čínských silnicích. V té době tam měli 421 tisíc bateriemi poháněných autobusů – zhruba sedmnáct procent z celkového množství těchto dopravních prostředků v Číně.
Pro srovnání – celé Spojené státy americké v té době provozovaly asi tři stovky elektrických autobusů a celá Evropská unie asi 2 250.