Kyjev – Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) zakázala lety civilních letadel nad územím Ukrajiny. Trasu letu Boeingu 777, sestřeleného ve čtvrtek na území ovládaném doněckými separatisty, podle společnosti Malaysia Airlines prohlásila ICAO za bezpečnou. Koridory přes východní Ukrajinu k letům do Asie využívala řada aerolinek, většina evropských zemí totiž nemůže leteckým dopravcům lety do určitých oblastí zakázat. Podle informací agentury Interfax ovšem ukrajinské aerolinie letový provoz nepřerušily a většina ukrajinských letišť funguje v běžném režimu.
Pro aerolinky byla Ukrajina bezpečná, boeing neletěl zakázanou zónou
Let MH17 podle informací Evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu (Eurocontrol) neměl až do zmizení z radaru žádné problémy. Podle malajsijského ministerstva dopravy se ani neodchýlil z kurzu, jak uvedla CNN. Sestřelený letoun se pohyboval v době neštěstí ve výšce 33 tisíc stop (10 tisíc metrů), což je ovšem pouze 300 metrů nad zakázaným prostorem, který ukrajinské úřady 14. července vymezily letovou hladinou 32 tisíc stop.
Nad uzavřeným prostorem až do události probíhal letecký provoz asi na třech čtvrtinách obvyklého stavu. „Neexistovalo varování na národní ani na mezinárodní úrovni,“ poznamenal jeden z odborníků Eurocontrolu. Oblastí za normálních okolností podle expertů prolétává asi 350 letů denně, z toho až 150 dálkových ze západu na východ, zbytek tvoří místní trasy či lety z Ruska směrem na jih.
Americké aerolinky přestaly na základě zákazu Federálního úřadu pro letectví (FAA) létat nad některými potenciálně nebezpečnými oblastmi Ukrajiny již v dubnu. „Vzhledem k potenciálnímu konfliktnímu řízení letového provozu ukrajinskými a ruskými orgány a kvůli možnému riziku chybné identifikace civilního letadla jsou zakázány až do odvolání veškeré lety amerických letadel ve vzdušném prostoru nad Krymem, Černým a Azovským mořem,“ uvedl FAA v dubnovém prohlášení.
Většina evropských zemí včetně Česka však na rozdíl od USA nemá právo omezit přelety vlastních dopravců nad územím cizího státu. Podle mluvčího úřadu pro civilní letectví (ÚCL) Petra Navrátila by případný zákaz porušoval práva soukromých společností, ty se ale mohou samy rozhodnout a do rizikové zóny nelétat. V reakci na incident již včera většina leteckých společností oznámila, že se bude ukrajinskému vzdušnému prostoru vyhýbat. Týká se to velkých podniků typu Lufthansa či Emirates, podobně jako některých nízkonákladových společností. „Wizz Air potvrzuje, že žádný z jeho letů nebude až do odvolání létat přes východní Ukrajinu,“ uvedl prostřednictvím webu manažer maďarské aerolinky Daniel de Carvalho.
Ukrajinské letecké společnosti i přes dnešní zákaz ICAO pracují v obvyklém režimu. Ani ukrajinské aerolinie Stejně zatím funguje i většina ukrajinských letišť, pouze v Boryspilu a Charkově byly zrušeny některé lety.
České aerolinie lety přes rizikovou oblast odklonily již před oficiálním zákazem. ČSA bude nadále odklánět lety směřující do Taškentu, Almaty, Jerevanu a Tbilisi. Náhradní trasu dopravce využíval například i při letech do Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech, kam se původně létalo přes Sýrii. Po propuknutí občanské války ale letadla musela létat přes Izrael, Jordánsko a Saúdskou Arábii, uvedl mluvčí ČSA Daniel Šabík.
Také letadla druhého z tuzemských leteckých dopravců - společnosti Travel Service - nelétají od čtvrtečního večera přes celé ukrajinské území. Omezení se ale týká převážně spojů vypravovaných z letišť v Polsku, jejichž trasy vedou částí ukrajinského vzdušného prostoru. Spoje vypravované z České republiky přes Ukrajinu nelétají, řekla mluvčí dopravce Vladimíra Dufková.