Perth – Hledání trosek malajsijského boeingu komplikuje špatné počasí. Kvůli větru a dešti Austrálie přerušila pátrání u města Perth do zítřka. Úřady se nyní soustředí na přesné místo pádu letadla - pátrá se v jižním koridoru. Při vyšetřování byla použita zcela nová metoda analýzy, zaměřená na relativní rychlost letadel. Pád letounu s 239 lidmi na palubě do Indického oceánu potvrdila včera malajsijská vláda. Čínští příbuzní pasažérů odmítli informaci uvěřit a před malajsijskou ambasádou v Pekingu se střetli s policií.
Při hledání ztraceného letadla pomohl Dopplerův efekt
O smrti jejich blízkých informovaly malajsijské úřady příbuzné SMS ještě předtím, než to oficiálně oznámil premiér. „Objednali si proto autobusy a chtěli se vydat na malajsijskou ambasádu. Policie je ale nepustila, tak šli pěšky,“ popsala situaci v Pekingu zpravodajka ČT Barbora Šámalová. Cestou se k nim přidával dav z ulice. "Nakonec šlo o stovky lidí,
taková akce je v Pekingu naprosto výjimečná," podotkla zpravodajka.
Policie v metropoli, kde platí zákaz shromažďování, proto povolala posily. Stovky uniformovaných mužů pak uzavřely diplomatickou čtvrť a zablokovaly přístup k ambasádě. Organizovaní příbuzní, oblečeni v jednotných tričkách a s transparenty v rukou, se tam ale přece jen dostali.
Příbuzní by měli dostat finanční podporu – asi 100 tisíc korun za každého cestujícího – a připravuje se další odškodné. Lidi, kteří už třetí týden čekají na zprávy o osudech svých blízkých, to ale příliš nezajímá. „Dávají nám jen výsledek analýzy satelitních dat, ale nic nenašli. Tak proč bychom tomu měli věřit?“ ptal se před ambasádou rozzuřený příbuzný Steven Wang. „Čekali jsme 18 dní a stále nás necháváte čekat. Jak dlouho to ještě máme vydržet?“ dodala jedna z přítomných žen.
Nadžíb Razak, malajsijský premiér
„Naší prioritou je teď najít trosky a zjistit, co se přesně stalo s posádkou. Teprve potom to oznámíme veřejně. Veškeré naše úsilí se teď soustředí do oblasti jižního Indického oceánu. Před rodinami nic neskrýváme. Musí pochopit, že toto je těžká mise v obtížné oblasti. V letecké historii je to bezprecedentní událost.“
Hledané malajsijské letadlo, které se před více než dvěma týdny ztratilo, se podle rozsáhlé analýzy satelitních dat zřítilo do Indického oceánu, západně od australského města Perth. Malajsijské úřady došly k závěru na základě analýzy nových údajů od britského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod AAIB (Air Accidents Investigation Branch) a britské satelitní společnosti Inmarsat.
Dopplerův efekt: změna frekvence vlnové délky
Inmarsat vyvinul v posledních dnech novou technologii, která se zabývá relativní rychlostí letadel. „Na základě této rychlosti se frekvence, kterou získáváme od letadel, liší od běžných frekvencí. Jmenuje se to Dopplerův efekt. Jde o změnu frekvence vlnové délky přijímaného signálu oproti vysílanému signálu. Výsledek je způsoben nenulovou vzájemnou rychlostí vysílače a přijímače,“ vysvětlil malajsijský ministr obrany a dopravy.
Britští analytici pracovali pouze s tzv. elektronickým cinknutím – signálem, kterým přístroje každých 60 minut satelitu oznamovaly, že jsou zapnuté. Zaměřili se proto na jejich frekvenční spektrum. „Velmi jednoduše řečeno, využili jsme rozdíl v rychlosti, kterou signál putoval z letadla k pevnému bodu - našemu satelitu ve vesmíru,“ upřesnil viceprezident firmy Inmarsat Chris McLaughlin.
Během první fáze letu vyslal ztracený boeing několik signálů. Jelikož Inmarsat polohu svého satelitu zná, odvodil podle velikosti Dopplerova efektu, že letadlo nesměřovalo k němu na sever, ale naopak od něj na jih. „Můžeme říct, že nejpravděpodobnější trasa směřuje na jih a do míst, kde probíhá pátrání,“ tvrdí McLaughlin. Poslední cinknutí se ozvalo před maximálním doletem letadla. Pak se stroj zřejmě zřítil do oceánu.
Pátrací operace v severním koridoru už byly pozastaveny. Hussejn ale zdůraznil potřebu dalších analýz. Malajsie už vytvořila mezinárodní odbornou skupinu, která nyní studie převezme a bude je dále zkoumat.
Otázky kolem záhadného letu zůstávají
Nová data z vojenského radaru podporují spekulaci o havárii. Po změně směru totiž boeing prudce klesl. Zřejmě to ale neudělal kvůli tomu, aby se se vyhnul radaru, ale kvůli dekompresi - piloti snížili letovou hladinu, aby mohli cestující na palubě dýchat. Pokud na palubě vypukl požár a posádka se udusila, stroj letěl bez řízení do té doby, než mu došlo palivo.
I přes nové analýzy ale v záhadě letu MH370 zůstává stále mnoho otázek. Podle vyšetřovatelů někdo postupně vypnul komunikační zařízení záměrně. Proč by pak stroj obrátil do odlehlých končin Indického oceánu? A proč se v případě nehody nespustily nouzové vysílače polohy? Co se na palubě dělo, by mohly rozkrýt černé skříňky, kterým baterie vydrží 30 dnů. Zbývá ovšem jediné - najít je v tříkilometrových hlubinách oblasti, jejíž dno je zmapované hůř než povrch Měsíce.
Šlo o sebevražednou misi?
Let MH370 skončil v Indickém oceánu pravděpodobně proto, že šlo o sebevražednou misi. Zdroje blízké vyšetřování letecké záhady to sdělily britskému serveru The Telegraph. Tým, který osud letadla vyšetřuje, se prý domnívá, že závada nebo požár nemohly poškodit komunikační systém předtím, než se letoun vydal na dlouhé hodiny mimo svou plánovanou trasu. Oficiální zdroj Telegraphu sdělil, že tento „úmyslný čin spáchal někdo na palubě, kdo měl detailní znalosti k tomu takovou akci provést“.
Hledání trosek brání špatné počasí
Prohledávání oceánu mělo pokračovat ráno, nicméně bezpečný provoz letadel znemožnila snížená viditelnost a silný déšť. Kvůli rozbouřenému moři opustila oblast nacházející se zhruba 2 500 kilometrů jihozápadně od Perthu rovněž australská loď, informoval Australský úřad pro námořní bezpečnost (AMSA). „AMSA konzultoval situaci s meteorology a povětrnostní podmínky v oblasti pátrání se mají zlepšit navečer a během několika příštích dnů. Očekáváme obnovení pátrací akce zítra (ve středu), pokud povětrnostní situace dovolí,“ uvedl úřad v prohlášení.
Pátrací týmy v minulých dnech spatřily z letadel množství předmětů, které by mohly být troskami stroje. K některým z nich byly vypraveny lodě.
Letadlo linky MH370 se ztratilo z radarů v noci na 8. března během cesty z Kuala Lumpuru do Pekingu. Vyšetřovatelé již dříve vyjádřili podezření, že letadlo někdo záměrně odklonil tisíce kilometrů od plánované trasy. Spekuluje se o únosu či sabotáži, nicméně vyloučeny nejsou ani technické problémy.