Jeepney jsou velkou láskou Filipínců, i když jim kazí vzduch

Horizont ČT24: Soumrak legendárních jeepney? (zdroj: ČT24)

Filipínská vláda se rozhodla inovovat tradiční a nejrozšířenější dopravní prostředek v zemi, takzvaný jeepney. Jde o kombinaci džípu a autobusu, která hraje všemi barvami, ale produkuje i velké množství zplodin. Majitelé vozů protestují. Nechtějí se vzdát tradice a na výměny motorů nemají peníze. O svou živnost tak mohou úplně přijít.

Jeepney jsou nejčastějším způsobem hromadné dopravy na Filipínách. Ikonické kombinace jeepu a autobusové nástavby jsou v ostrovním státu vidět na každém kroku. Pro Filipínce je jízda v nich otázkou hrdosti. Jejich výzdoba je extravagantní a žádný ze strojů nelze na silnici potkat dvakrát.

Jenže nic není jen růžové. „Kouř z nich ničí naše zdraví. Pro mě je to obzvlášť škodlivé, protože mám astma,“ stěžuje si Filipínec Neneng Balagtas.

Jeepney je i uměleckým dílem
Zdroj: Reuters

Králové silnic, jak jim místní přezdívají, mohou za notoricky špatné ovzduší ve městech. Jen v metropoli Manile jich jezdí tisíce. Přesto se majitelé svých milovaných aut zbavovat nechtějí. 

„Naše jeepney bychom měli používat i nadále. Je to naše kulturní dědictví,“ konstatuje řidič Ronald Barawidan s tím, že by se Filipíny tohoto fenoménu neměly zbavovat.

Podle nařízení vlády ale musí řidiči do konce roku svá jeepney vybavit bezpečnostními kamerami, wi-fi připojením a hlavně čistšími motory. Pokud to neudělají, budou potrestáni.

Prezident Rodrigo Duterte už dal najevo, že vláda své tažení proti jeepney myslí zcela vážně i navzdory stížnostem provozovatelů na vysoké pořizovací náklady. „Jste chudí? Je mi to jedno, zkur..yni, klidně strádejte a mějte hlad. Jde o většinu Filipínců. Neohrožujte veřejnost,“ vzkázal provozovatelům prezident.

Filipíny a jeepney
Zdroj: Reuters

Továrna je na výrobu nových jeepney připravená

Původní výrobce Sarao Motors začal legendární vozidla vyrábět v 50. letech z amerických jeepů Willys a Ford, které po sobě na Filipínách nechali vojáci na konci druhé světové války. Prodloužením a zastřešením se z vozu stává miniautobus až pro 16 lidí.

„Pokud vláda tento program schválí a uvede ho v platnost, budeme se jím řídit. Proto teď vše studujeme a připravujeme se na to,“ ujišťuje ředitel Sarao Motors Ed Sarao.

Propagátoři čistší dopravy Filipínce uklidňují. Podle nich o oblíbený způsob dopravy ani o svobodu umění nepřijdou, jen mají vyjít vstříc zdravější budoucnosti.