Piloti a další členové posádky procházejí i speciálním výcvikem, jehož cílem je mimo jiné zajistit, aby posádka pracovala efektivně. Učí se hlavně komunikovat, rozhodovat v nejrůznějších situacích a pracovat v týmu. V rozhovoru pro ČT24 to řekl bývalý ředitel výcvikového střediska ČSA Miloš Kvapil. Při výběrových řízeních na piloty je běžně přítomen psycholog. Podle Kvapila se ale pilotův špatný úmysl prakticky poznat nedá. Vyšetřovatelé včera oznámili, že pád airbusu ve Francii způsobil záměrně kopilot Germanwings.
Exšéf výcviku v ČSA: Pilotův špatný úmysl se asi poznat nedá
- Havárii německého airbusu, při němž ve francouzských Alpách zahynulo všech 150 osob, záměrně způsobil kopilot letadla. Němec Andreas Lubitz nevpustil kapitána do pilotní kabiny a stroj navedl na kurz, který znamenal kolizi se zemí.
- 7 z 10 leteckých nehod je způsobeno chybou posádky nebo pilota.
S výcvikem součinnosti posádky se začalo po několika velkých leteckých katastrofách v 70. a 80. letech minulého století. „Když došlo k památné srážce letadel na Tenerife, tak si letečtí odborníci z celého světa řekli, že se s tím musí něco dělat,“ podotkl Kvapil. Nejprve šlo o cockpit resource management, tedy optimalizaci činnosti dvou osob v kokpitu.
Později se ale zjistilo, že je tento systém nedostačující, protože je nutné, aby spolupracovala celá posádka (výcvik CRM). „Nejen piloti, ale i stewardi by spolu měli spolupracovat v normálních i mimořádných situacích,“ konstatoval Kvapil. U ČSA tento výcvik úspěšně probíhá od roku 1997.
Výcvik má několik částí. Nejprve jde o dvoudenní základní výcvik, kde se vyučuje asi deset „předmětů“, aby budoucí posádka porozuměla nejrůznějším situacím. „Je to také o týmové práci, boji proti stresu, nudě, řešení různých situací, rozhodovacích procesech a komunikaci, což je velice důležité,“ vysvětlil Kvapil.
Pokud kapitán opustí kokpit, nahradí ho steward
Každý rok se pak z tohoto výcviku opakují vybraná témata. „Při každém zvýšení kvalifikace nebo přestupu na jiný typ letadla musí každý pilot absolvovat příslušnou část výcviku,“ uvedl Kvapil. Součástí výcviku je také cvičení v kabinovém trenažéru na A320. „Tam se procvičují zajímavé věci typu, když se něco stane, jak komunikují piloti se stewardy, aby oba věděli, o co jde,“ poznamenal Kvapil.
U ČSA platí pravidlo, že pokud pilot opustí kokpit, na jeho místo jde steward. Ten má určité znalosti, aby věděl, co dělat.
Kvapil o hodnocení pilotů
„Pilot během dvoudenního kurzu není hodnocen, při každém přezkoušení na simulátoru nebo v letadle je hodnocen z hlediska dodržování zásad CRM. Velice se dbá na to, aby spolupráce v rámci posádky fungovala. Je to vidět. Když spolu piloti spolupracují, tak je to koncert, jako když hraje filharmonie. Lidé nemluví zbytečně, nesetkají se dvě ruce na jednom ovladači, protože je přesně předepsané, kdo má co dělat.“
- Podle BBC bylo chování druhého pilota zříceného airbusu na počátku uctivé, později ale prý začal být vůči kapitánovi, který mu dával instruktáž k přistání v Düsseldorfu, odměřený. Tyto informace měly vyplynout ze zvukových záznamů z první nalezené černé skříňky.
Podle Kvapila je důležité, aby se k sobě posádka chovala přátelsky. Dodržován ale musí být vztah druhého pilota ke kapitánovi. „Ten by měl být vyvážený. Druhý pilot nesmí být nad kapitánem ani hluboko pod ním, aby byl poučován o každé blbosti,“ uvedl Kvapil. Sám si pamatuje, že se kdysi stalo, že hlavní pilot řekl, že s konkrétním kopilotem nepoletí.
K záznamu výcviku se psychologové nedostanou
Při výběrových řízeních na piloty je u ČSA přítomen také psycholog. „V současné době moc pilotů k ČSA nepřichází, tak je ta situace jiná,“ podotkl Kvapil. Psychologové by se rádi dostali i k záznamu tréninkových letů, podle Kvapila ale existují předpisy, že se výsledky výcviku na simulátoru nezveřejňují. „Pokud je u pilota nějaký problém, tak by to měl řešit examinátor, který ho přezkušuje – až tak, že by ho poslal do ústavu leteckého zdravotnictví,“ míní Kvapil. Odhadnout, že má dotyčný nějaké špatné úmysly, je podle něj prakticky nemožné.
Pilotování letadla je náročná činnost po všech směrech. Že by u někoho došlo k syndromu vyhoření, si ale Kvapil nevzpomíná. „Samozřejmě když někdo nalétá hodně hodin, tak je z toho už značně unaven,“ dodal bývalý ředitel výcvikového střediska.
Letecké společnosti po úterním pádu letounu německého dopravce Germanwings začaly zavádět pravidlo, že pilot nesmí být za letu v kokpitu nikdy sám. Spolkový svaz německého letectví (BDL) včera oznámil, že se zavedením nového opatření souhlasily všechny velké německé aerolinie včetně Lufthansy a její dceřiné společnosti Germanwings. Zavedení opatření dnes oznámily například také britský nízkonákladový dopravce EasyJet a norské, islandské či kanadské aerolinky (čtěte víc).
Přidají se i britské aerolinky Virgin Atlantic, Easyjet, Monarch a Thomas Cook. Podle mnoha expertů ale takové pravidlo nic neřeší, protože člen palubního personálu případnou krizovou situaci nezachrání.