Bezletových zón přibývá ostošest – nováčkem je egyptský Sinaj

Události: Nebezpečné zóny létání (zdroj: ČT24)

Egyptský Sinaj, kde havaroval ruský airbus, je pouze jedním z řady rizikových vzdušných prostorů. Zvlášť v posledních týdnech přibývají nové. Piloti se nyní vyhýbají víc než deseti nebezpečným oblastem – mimo jiné části Ukrajiny, Krymu, Afghánistánu, Pákistánu nebo Sýrie. Omezení se týkají i spojů z České republiky. Ještě před 25 lety se přitom v Evropě a jejím okolí létalo všude.

Ještě před havárií ruského letadla upozornila na určité nebezpečí nad oblastí Sinaje Evropská agentura pro bezpečnost letů, která vydala doporučení, aby stroje dodržovaly letovou hladinu minimálně 7,5 kilometru nad zemí.

V posledních dnech se ale situace změnila. Po pádu ruského letadla se začaly některé aerolinky oblasti Sinaje zcela vyhýbat. Nelétají tam ani České aerolinie, ani Travel Service.

Piloti obecně musí v novém tisíciletí počítat s tím, že jsou oblasti, nad které se nesmí. „ČSA z Prahy létají hned na dvou linkách, kde se musejí vyhnout bezletové oblasti,“ konstatoval mluvčí ČSA Dan Šabík.

obrázek
Zdroj: ČT24

Problémová je třeba Ukrajina

„Pokud dnes letíme do Rostova na Donu, tak musíme celý prostor Ukrajiny oblétávat. Dříve jsme letěli z Prahy přímo na východ, přímo na Rostov, dnes letíme na Polsko a do Rostova přilétáme ze severu z Ruské federace,“ poznamenal kapitán ČSA Richard Biras. Trasa je delší o 500 kilometrů, což znamená 1500 kilogramů paliva navíc.

Právě nad Ukrajinou sestřelili před dvěma lety malajsijské letadlo. Kvůli tomu se nad oblastí nesmí létat. „K uzavření části vzdušného prostoru Ukrajiny přibývají další oblasti, které se oblétávají. Je to Sýrie a Irák a v posledních dnech bylo vydáno i varování na jižní část Íránu,“ zdůraznil ředitel ŘLP Jan Klas.

Trosky MH17
Zdroj: Reuters/Antonio Bronic

Letadla jsou v této oblasti ohrožena situací kolem radikálů Islámského státu (IS). Aerolinky se ale také vyhýbají oblasti Afghánistánu nebo třeba Libyi, Pákistánu nebo třeba i Krymu po jeho anexi Ruskem.

Letenky kvůli prodlužování trasy mohou podražit

Odklánění letadel znamená někdy prodloužení cesty až o stovky kilometrů, což se může dříve či později odrazit v ceně letenek, píše francouzský časopis Le Nouvel Observateur. Nejabsurdnější je podle něj spojení z jordánské metropole Ammánu do libanonského hlavního města Bejrútu.

Cesta mezi městy, která jsou od sebe vzdušnou čarou vzdálena 240 kilometrů, trvá letecky přes dvě hodiny. Letadla se totiž vyhýbají Izraeli a nyní i severní části Sinaje.

Bezletové zóny a zóny s omezením:

  • Ukrajina (Doněck)
  • Krym
  • Sýrie
  • Irák
  • jižní část Íránu
  • Afghánistán
  • Libye
  • Pákistán
  • Súdán
  • Somálsko
  • Sinaj

Zdroj: ČSA, ŘLP