Výrazná omezení včetně noční uzavírky čekají řidiče o víkendu na dálnici D1 východně od Jihlavy. Omezení začnou již v pátek večer, zcela uzavřena bude dálnice od sobotních devíti hodin večer do nedělních devíti ráno. Objízdná trasa povede po souběžných silnicích II. třídy. Ředitelství silnic a dálnic nechá při uzavírce zbourat nadjezd u Řehořova, přičemž má zaniknout bez náhrady. Obyvatelům obce se to ovšem nelíbí, sepisují petici za stavbu nového mostu přes dálnici. ŘSD však tvrdí, že za stavbu spojnic polních cest utrácet nemůže.
ŘSD zbourá most přes D1 na Jihlavsku. Provoz na dálnici bude omezený, v noci na neděli přerušený
Řehořovský nadjezd je na 126. kilometru dálnice D1. Doprava bude od pátečních devíti hodin večer až do pondělních sedmi ráno – tedy včetně sobotního rána a nedělního odpoledne, kdy lidé odjíždějí na víkend, respektive se vracejí – omezena v jeho blízkosti a v každém směru se budou auta muset vměstnat do jednoho pruhu. Od sobotního večera do nedělního dopoledne ale bude dálnice mezi 119. a 134. kilometrem zcela uzavřena.
Objízdná trasa pro osobní auta povede ve směru na Prahu po silnicích II/348 a II/353 přes obec Stáj. Ve směru na Prahu bude trasa podobná, ale mezi obcemi Arnolec a Černá povede po silnicích III. třídy. Tímto rozdělením směrů chtějí silničáři zabránit tomu, aby se auta objíždějící dálnici míjela v prudké zatáčce u výjezdu z Arnolce.
Vozidla nad 3,5 tuny budou muset jet po silnici II/602. Sice je to na první pohled kratší než zajížďka přes Stáj, protože tato silnice vede souběžně s dálnicí, ale provoz na ní bude částečně omezen. Na dvou mostech se bude kvůli jejich nižší nosnosti jezdit kyvadlově, provoz bude řídit policie.
Na rozdíl od podobných uzavírek z doby velké modernizace D1, kdy bývaly u mnoha rekonstruovaných nadjezdů uzavírky nejprve kvůli demolici, a pak v souvislosti se stavbou nového, tentokrát by již na zbourání původního mostu nemělo nic navázat. ŘSD počítá pouze s tím, že konstrukce s roku 1979 půjde k zemi a zanikne bez náhrady.
Silničáři ujistili, že dál stát nemůže. „Hodnoty zatížitelnosti jsou tak malé, že most není schopen v budoucnu přenášet zatížení současného silničního i zemědělského provozu,“ uvedli.
Demolice bez náhrady? Místní chtějí zachovat přístup na druhou stranu dálnice
Obyvatelům Řehořova – který je místní částí nedaleké Kamenice – se ale zánik přemostění dálnice nezamlouvá a sepisují petici za stavbu nového. Na sobotu chystají u bouraného nadjezdu veřejné shromáždění, podle předsedy osadního výboru Jana Rathouského bude poklidné. „Z naší strany plně respektujeme rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR ohledně nařízení demolice mostu přes D1, které je podloženo znaleckými posudky,“ podotkl. Míní však, že je potřeba zachovat přístup na druhou stranu dálnice.
Řehořovští jsou připraveni se případně obrátit na soud. Tvrdí, že by nové přemostění mohlo posloužit například i jako obslužná komunikace pro vysokorychlostní železnici, která má lokalitou procházet. Zachovat most si přeje i kamenická radnice mimo jiné s ohledem na to, že zemědělci na pole na opačné straně dálnice jezdí po delší trase a přejíždějí kvůli tomu i po frekventované silnici II/602. „Zatím jsme nikam nepokročili,“ řekla však starostka Hana Krejčová (KDU-ČSL) k dosavadním jednáním se zástupci státu.
Aby řehořovský nadjezd nezanikl bez náhrady, by uvítali i v širším okolí. Obec Věžnice podle starosty Bohumíra Kriegsmanna trpí tím, že ti, kdo dříve jezdili na druhou stranu dálnice přes Řehořov, teď míří k sousednímu věžnickému podjezdu pod dálnicí. „Veškeré znečištění, při dešti bláto, nám vtahují do obce,“ poukázal.
Podle Rýdla je problém v tom, že Ředitelství silnic a dálnic spravuje dálnice a silnice I. třídy. „My skutečně nemůžeme financovat propojení mezi poli,“ prohlásil. Dodal, že je státní podnik ochoten obcím asistovat například při projednání poskytnutí dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Podle starostky Krejčové však nepřipadá v úvahu, aby se městys staral o most nad dálnicí. „Bylo by to velkou zátěží pro náš rozpočet,“ poukázala.