Královéhradecký kraj chce mít nové smlouvy s autobusovými dopravci do konce září, nejlépe však ještě rychleji – již do příštího zasedání zastupitelstva 12. září. Po zrušení soutěže na dlouhodobé zajištění obsluhy regionu oslovil kraj současné dopravce, aby s nimi dosavadní smlouvy prodloužil. Podle hejtmana Lubomíra France (ČSSD) však není vyloučeno, že některou ze zakázek nakonec ještě dostane jiná společnost.
Královéhradecký kraj chce mít v září jisté autobusové smlouvy
Jednání se třinácti současnými autobusovými dopravci chce Královéhradecký kraj dokončit do 31. srpna, aby poté mohl začít podepisovat smlouvy. Je připraven i na variantu, že se s některým z oslovených dopravců nedohodne. „V kraji jsou dvě tři firmy, které mohou nabídnout desítky vozidel na zajištění dopravy,“ podotkl hejtman Franc.
Kraj ubezpečil cestující, že s počátkem platnosti nových kontraktů od 1. ledna 2017 nezaznamenají žádnou změnu. Dopravci se nejspíš nezmění a kraj nepočítá ani s omezováním či rušením spojů. Na mírné zlepšení se naopak mohou těšit řidiči, kteří kritizovali původně připravovanou soutěž. Obávali se totiž, že jedním z důsledků bude pokles jejich mezd – již tak nízkých.
V současném jednacím řízení bez uveřejnění by měl kraj naopak přidat dopravcům peníze, aby mohli řidiče platit lépe. „Na příští rok uvolní kraj částku v rozmezí pět až sedm milionů korun, která umožní dopravcům tento nárůst mezd pokrýt,“ upřesnil hejtman. Oproti původním záměrům kraje budou také mírnější sankce pro dopravce i požadavky na vybavení nebo stáří autobusů.
Soutěž, kterou vypsal Královéhradecký kraj loni v září, měla vítězným dopravcům v osmi oblastech přinést desetileté zakázky. Současně také stanovil přísné podmínky na kvalitu vozového parku. Kraj v prosinci odložil termín otevírání obálek, mezitím však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tendr pozastavil a v květnu ho zrušil.
Podmínky tendru kritizovali řidiči, kteří se obávali, že povedou ke snížení jejich mezd, ÚOHS však soutěž začal zkoumat z jiného důvodu – měl podezření, že je napsaná na míru konkrétnímu dopravci. Zrušil ji kvůli podmínkám v zadávacím řízení, které označil za netransparentní a diskriminační.
Kraj se sice snažil tendr resuscitovat a podal proti rozhodnutí antimonopolního úřadu rozklad. Nakonec však musel začít hledat nouzové řešení, a tak nakonec v jednacím řízení bez uveřejnění oslovil stávající dopravce.