Královéhradecký kraj chce mít v září jisté autobusové smlouvy

Královéhradecký kraj chce mít nové smlouvy s autobusovými dopravci do konce září, nejlépe však ještě rychleji – již do příštího zasedání zastupitelstva 12. září. Po zrušení soutěže na dlouhodobé zajištění obsluhy regionu oslovil kraj současné dopravce, aby s nimi dosavadní smlouvy prodloužil. Podle hejtmana Lubomíra France (ČSSD) však není vyloučeno, že některou ze zakázek nakonec ještě dostane jiná společnost.

Jednání se třinácti současnými autobusovými dopravci chce Královéhradecký kraj dokončit do 31. srpna, aby poté mohl začít podepisovat smlouvy. Je připraven i na variantu, že se s některým z oslovených dopravců nedohodne. „V kraji jsou dvě tři firmy, které mohou nabídnout desítky vozidel na zajištění dopravy,“ podotkl hejtman Franc.

Kraj ubezpečil cestující, že s počátkem platnosti nových kontraktů od 1. ledna 2017 nezaznamenají žádnou změnu. Dopravci se nejspíš nezmění a kraj nepočítá ani s omezováním či rušením spojů. Na mírné zlepšení se naopak mohou těšit řidiči, kteří kritizovali původně připravovanou soutěž. Obávali se totiž, že jedním z důsledků bude pokles jejich mezd – již tak nízkých.

V současném jednacím řízení bez uveřejnění by měl kraj naopak přidat dopravcům peníze, aby mohli řidiče platit lépe. „Na příští rok uvolní kraj částku v rozmezí pět až sedm milionů korun, která umožní dopravcům tento nárůst mezd pokrýt,“ upřesnil hejtman. Oproti původním záměrům kraje budou také mírnější sankce pro dopravce i požadavky na vybavení nebo stáří autobusů.

Soutěž, kterou vypsal Královéhradecký kraj loni v září, měla vítězným dopravcům v osmi oblastech přinést desetileté zakázky. Současně také stanovil přísné podmínky na kvalitu vozového parku. Kraj v prosinci odložil termín otevírání obálek, mezitím však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tendr pozastavil a v květnu ho zrušil.

Podmínky tendru kritizovali řidiči, kteří se obávali, že povedou ke snížení jejich mezd, ÚOHS však soutěž začal zkoumat z jiného důvodu – měl podezření, že je napsaná na míru konkrétnímu dopravci. Zrušil ji kvůli podmínkám v zadávacím řízení, které označil za netransparentní a diskriminační.

Kraj se sice snažil tendr resuscitovat a podal proti rozhodnutí antimonopolního úřadu rozklad. Nakonec však musel začít hledat nouzové řešení, a tak nakonec v jednacím řízení bez uveřejnění oslovil stávající dopravce.