Pohybovat se na internetu bezpečně v podstatě nelze

V kamenných obchodech nemá prodejce mnoho příležitostí, jak o svých zákaznících zjistit konkrétní informace. S rostoucí popularitou e-shopů ovšem roste i počet údajů, které zákazníci prodejcům předávají, ať už jde o adresu, telefon či přehled svých zálib. Činí tak mnohdy nevědomky - a málokdo z nakupujících tuší také to, co se s jeho údaji následně děje.

Letos plánují vánoční dárky nakupovat on-line až tři čtvrtiny internetových uživatelů, tvrdí na základě svého průzkumu Asociace pro elektronickou komerci ve spolupráci s agenturou Mediaresearch.

Výběr budou mít tuzemští zákazníci široký Hongkong – letos na českém trhu působilo podle společnosti Monkeydata kolem 35 tisíc e-shopů. Tím se mimochodem vyrovnáme šestkrát větší Velké Británii.

Nakoupit v nich anonymně podobně jako v kamenném obchodě je ale v podstatě nemožné. Při vyplňování fakturačních údajů prodejce získává o nakupujícím celou řadu osobních informací. Kromě jména a adresy, které jsou nutné k dodání zboží, je v některých internetových obchodech při objednávce povinné poskytnout e-mail a telefonní číslo či další osobní údaje. Mnohdy je nutné vyplnit adresu i v případě osobního odběru zboží.

„Mělo by být jasné, proč to prodejce potřebuje. Pokud ne, můžeme po něm žádat vysvětlení,“ říká mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Hana Štěpánková. Nicméně pakliže provozovatel e-shopu vysvětlení odmítá, má zákazník pouze jedinou možnost - na těchto stránkách nenakupovat.

Osobní údaje jsou jakékoliv údaje, které přímo či nepřímo vedou k identifikaci konkrétního člověka. 

„Pokud tu službu využívám, pak to riziko dobrovolně podstupuji,“ vysvětluje Štěpánková a dodává, že bezpečně se na internetu v podstatě pohybovat nelze nikdy. Velký rozdíl je také u evropských a amerických e-shopů, které se řídí jinými pravidly. Ochrana osobních údajů je totiž v USA benevolentnější. 

Informace o sobě už ale odkrýváme ještě před nákupem zboží - a to při samotném hledání na internetu. Některé vyhledávače o nás tato data sbírají a ukládají. Zde si můžete vyzkoušet, co o vás ví například vyhledávač Google

Některé e-shopy nabízejí možnost nákupu bez registrace, zároveň ale klienty motivují, aby i přesto svá data zaznamenali. K registraci s osobními údaji lákají dárky či slevovými kupony. Velká část pak nabízí službu „zapamatování“ si dat pro příští nákup, tedy uložení do systému. Velmi často se také ve formulářích automaticky zaškrtnou kolonky, kdy nakupující souhlasí se zasíláním novinek či jiných akcí. 

„V tomto smyslu jsme žádné stížnosti nezaznamenali,“ uvedl ve Studiu 6 předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů Igor Němec. „Mám pocit, že lidé tuto věc silně podceňují. Ostražitost je na místě a zákony nedovolují, aby se shromažďovali údaje, než k danému účelu. Náš úřad e-shopy kontroluje, ale ne na základě stížností, ale celoročních kontrolních plánů.“

8 minut
Šéf ÚOOÚ: Platíme svými daty
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Média

SOUHRN: Zásadní události neděle 7. prosince

Každý večer přinášíme přehled nejdůležitějších a nejzajímavějších událostí dne z domova i ze světa. Stručně a přehledně, ale i s potřebným kontextem. Projděte si zásadní zprávy neděle 7. prosince 2025.
před 7 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 9 hhodinami

O čem plánujeme informovat v neděli 7. prosince

Každý den ráno přinášíme přehled nejdůležitějších očekávaných událostí z domova i ze světa.
23. 3. 2024Aktualizovánopřed 18 hhodinami

Bílý dům zřídil „síň hanby“, na webu útočí bez důkazů na média i novináře

Obhájci svobody tisku kritizují nový web Bílého domu, na kterém administrativa prezidenta Donalda Trumpa obviňuje desítky médií a novinářů ze lží a podjatosti. Ke stažení stránky vyzval americkou vládu mimo jiné Výbor na ochranu novinářů nebo Reportéři bez hranic.
6. 12. 2025
Načítání...