V kamenných obchodech nemá prodejce mnoho příležitostí, jak o svých zákaznících zjistit konkrétní informace. S rostoucí popularitou e-shopů ovšem roste i počet údajů, které zákazníci prodejcům předávají, ať už jde o adresu, telefon či přehled svých zálib. Činí tak mnohdy nevědomky - a málokdo z nakupujících tuší také to, co se s jeho údaji následně děje.
Pohybovat se na internetu bezpečně v podstatě nelze
Letos plánují vánoční dárky nakupovat on-line až tři čtvrtiny internetových uživatelů, tvrdí na základě svého průzkumu Asociace pro elektronickou komerci ve spolupráci s agenturou Mediaresearch.
Výběr budou mít tuzemští zákazníci široký Hongkong – letos na českém trhu působilo podle společnosti Monkeydata kolem 35 tisíc e-shopů. Tím se mimochodem vyrovnáme šestkrát větší Velké Británii.
Nakoupit v nich anonymně podobně jako v kamenném obchodě je ale v podstatě nemožné. Při vyplňování fakturačních údajů prodejce získává o nakupujícím celou řadu osobních informací. Kromě jména a adresy, které jsou nutné k dodání zboží, je v některých internetových obchodech při objednávce povinné poskytnout e-mail a telefonní číslo či další osobní údaje. Mnohdy je nutné vyplnit adresu i v případě osobního odběru zboží.
„Mělo by být jasné, proč to prodejce potřebuje. Pokud ne, můžeme po něm žádat vysvětlení,“ říká mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Hana Štěpánková. Nicméně pakliže provozovatel e-shopu vysvětlení odmítá, má zákazník pouze jedinou možnost - na těchto stránkách nenakupovat.
Osobní údaje jsou jakékoliv údaje, které přímo či nepřímo vedou k identifikaci konkrétního člověka.
„Pokud tu službu využívám, pak to riziko dobrovolně podstupuji,“ vysvětluje Štěpánková a dodává, že bezpečně se na internetu v podstatě pohybovat nelze nikdy. Velký rozdíl je také u evropských a amerických e-shopů, které se řídí jinými pravidly. Ochrana osobních údajů je totiž v USA benevolentnější.
Informace o sobě už ale odkrýváme ještě před nákupem zboží - a to při samotném hledání na internetu. Některé vyhledávače o nás tato data sbírají a ukládají. Zde si můžete vyzkoušet, co o vás ví například vyhledávač Google.
Některé e-shopy nabízejí možnost nákupu bez registrace, zároveň ale klienty motivují, aby i přesto svá data zaznamenali. K registraci s osobními údaji lákají dárky či slevovými kupony. Velká část pak nabízí službu „zapamatování“ si dat pro příští nákup, tedy uložení do systému. Velmi často se také ve formulářích automaticky zaškrtnou kolonky, kdy nakupující souhlasí se zasíláním novinek či jiných akcí.
„V tomto smyslu jsme žádné stížnosti nezaznamenali,“ uvedl ve Studiu 6 předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů Igor Němec. „Mám pocit, že lidé tuto věc silně podceňují. Ostražitost je na místě a zákony nedovolují, aby se shromažďovali údaje, než k danému účelu. Náš úřad e-shopy kontroluje, ale ne na základě stížností, ale celoročních kontrolních plánů.“