Praha - Výstava s názvem Back to the future zve 55 let po triumfu na Expu 58 na cestu po slavné historii českého skla a moderních svítidel. Bruselská expozice odstartovala novou epochu světelného designu, z níž čeští tvůrci čerpají dodnes. Na výpravu zpátky do budoucnosti v rámci přehlídky Designblok láká galerie jednoho z předních výrobců křišťálu u nás.
S českým sklem zpátky do budoucnosti
„Expo v Bruselu je důležité místo v historii českého sklářství. Po dlouhé době, kdy komunistický režim potlačoval český průmysl, tato výstava ukázala, co čeští technologové a umělci umí,“ tvrdí vedoucí sbírky skla, keramiky a porcelánu Uměleckoprůmyslového muzea v Praze (UMPRUM) Milana Hlaveš. „Od Bruselu se poté rozvíjelo velké investování do sklářského průmyslu, podpora designu, ale zejména velice silný vývoz,“ dodal.
„Lustry byly najednou tvarově zjednodušené. Oprostily se od takzvaných cingrlátek, přecházelo se postupně na sklo barvené a barevné,“ přibližuje změny v designu, do kterých se před 55 lety pustili čeští skláři, ředitelka UMPRUM Helena Koenigsmarková.
Vyústěním této cesty je třeba Element. Tvarem připomíná tradiční lustr, svítidlo je ale celé ze skla a neobsahuje kov. „Začali jsme přemýšlet o tom, jak do skleněného tvaru přivedeme napětí, abychom dokázali rozsvítit světelné zdroje. A došli jsme k tomu, že bude ideální zvolit technologii tištěných spojů,“ popisuje designer Jaroslav Bejlv ml.
Smrt staré žárovky a nástup led světel produkujících studené světlo je v současnosti největší výzvou světelných designerů. „Světlo už není součástí samotného lustru, ale je nad ním. Je to opravdu jiný typ světla, než které doposud ty lustry dávaly,“ vysvětluje Koenigsmarková.
Příkladem nejnovějších trendů v designu skla u nás je podle Hlaveše práce firmy Preciosa. „Je velmi úspěšná na Blízkém i Dálném východě ve vytváření obrovských světelných plastik, jejichž rozměry i efekt vyrážejí lidem dech,“ říká. Chloubou Preciosy je lustr v čínském kasinu v Macau, který se skládá z kaskádovité křišťálové skulptury, šestimetrového diamantu a pohyblivé fontány. Synonymem úspěchu je ale i další česká firma – Lasvit lustry dodává do Singapuru, Londýna i Dubaje.
Tuzemští zákazníci ovšem nejnovější designové novinky zatím v širší míře nevyhledávají. „Lidé se trochu odnaučili odlišovat strojní a ruční produkci. Kupují si drahé a luxusní víno, ale pijí ho z obyčejných skleniček. Přitom ten zážitek z konzumace je umocněn právě skvělým sklem, které umí čeští skláři dělat,“ konstatuje Hlaveš.