Němečtí zaměstnanci automobilek chtějí vyšší platy

Berlín – Automobilový průmysl v Německu opět zažívá boom. Odbory proto požadují vyšší mzdy. To ale vyvolává nespokojenost na straně firem. Výroba v zemi vzrostla za prvních pět měsíců o čtvrtinu a odbory vzkazují, že pokud tempo vydrží, budou chtít výrazně přidat. Jestliže jim firmy nevyhoví, mají mnoho silných nástrojů, jak si vydobýt své. V Česku jsou zástupci zaměstnanců smířlivější. O nových tarifech se bude jednat až příští rok.

Rychlost vzestupu německého autoprůmyslu zaskočila i analytiky. Od začátku roku se odvětví zvedlo o 26 procent. Firmy by tak brzy mohly dosáhnout předkrizových výdělků a zaměstnanci si chtějí zisku také užívat. „Výroba osobních vozů v Evropě se zvyšuje, ale nutno podotknout, že se zvyšuje zejména v porovnání s rokem 2009, kdy nejvíce působila ekonomická recese. Pokud bereme prodeje vozidel v Evropě, tak ten nárůst je minimální, a stále je zhruba 10 procent pod průměrnými prodeji, které byly v letech 2005 až 2008,“ tvrdí ale generální ředitel Svazu automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Českým výrobcům automobilů se také daří

3 minuty
Německé odbory chtějí vyšší mzdy
Zdroj: ČT24

Předseda odborového svazu KOVO Josef Středula

„My to samozřejmě zohledníme v kolektivním vyjednávání v roce 2011, a tam pochopitelně naše požadavky na mzdy budou podstatně vyšší, než ty, které byly pro rok 2010.“

I v Česku se automobilovému průmyslu dařilo. Za první tři měsíce letošního roku povyrostla výroba téměř o třetinu. Odbory přesto nebudou žádat o úpravy platů hned, současné smlouvy totiž počítají i s bonusy za úspěch firem.

 Důvod k nespokojenosti však mají i odbory české. Vláda totiž uvažuje o zpružnění pracovního trhu. Iniciativa Pružné pracovní právo 2010 navrhuje například snadnější výpovědi ze strany zaměstnavatele, a to i bez udání důvodu. Zaměstnanci by také měli být déle testováni, což umožní prodloužení zkušební doby. Dalším nepopulárním návrhem je naopak zkrácení výpovědní doby na jeden měsíc, včetně úprav odstupného. „Pokud by to chtěl někdo prosadit, tak se skutečně utká s velmi příkladným odporem českých odborů a zaměstnanců,“ tvrdí ale předseda odborového svazu KOVO Josef Středula. O podobě zákoníku práce však bude rozhodovat až nová vláda a zatím není vůbec jasné, jaká nová pravidla budou.

Odborník na efektivitu organizačních struktur z PriceWaterhouseCoopers Jan Malý

„Domnívám se, že na základě našich zkušeností, a co jsme viděli v celé řadě českých společností, by firmy uvítaly větší flexibilitu a určitě by pomohla jak těm společnostem, tak i zaměstnancům, udržet si klíčové pracovníky.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 56 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...