Praha – Kde stavět nové dálnice by měla státu poradit soukromá firma. Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na vypracování tzv. Dopravní sektorové strategie pro léta 2014 až 2020. Strategii požaduje Brusel, aby v těchto letech umožnil Česku čerpat peníze z evropských fondů. Po propouštění vynuceném úspornými opatřeními už ale ministerstvo dopravy nemá dostatek vlastních zaměstnanců, kteří by mohli strategii vypracovat.
Kde stavět dálnice? Stát si nechá poradit od soukromníků
Klíčový dokument, který si chce ministerstvo nechat zpracovat od soukromníků, bude zahrnovat mimo jiné scénáře budoucího vývoje na poli dopravy. Určí, jaké stavby dálnic mostů nebo tratí se budou financovat z evropských peněz. Dosud přitom při tvorbě podobně zásadních dokumentů platilo, že soukromé firmy vypracují maximálně dílčí analýzy, nikdy ale celou strategii. Kvůli tomu, že to teď bude jinak, se už na ministerstvo snesla vlna kritiky.
Strategie nebude respektovat veřejné zájmy, obávají se odborníci
David Ondráčka, ředitel Transparency International ČR:
„Z úředníků se dělají ti, kteří pouze razítkují. Strategické věci se převádějí na soukromníky, ale ti je nikdy nedělají tak dobře ve veřejném zájmu jako státní úředníci.“
„Garantem nemůže být firma, ale musí jím být stát,“ míní prorektor ČVUT Petr Moos. Vlivu soukromého sektoru se obává i Transparency Inernational. „Já to považuji za obrovský problém. Soukromá firma to nikdy nemůže zvládnout. A výsledek bude takový, že ta strategie prostě nebude tažena veřejným zájmem, ale nějakým soukromým,“ podtrhl ředitel Transparency International ČR David Ondráčka.
Ministerstvo se ale brání. Kvůli úsporám nemá dostatek personálu na to, aby mohlo nechat novou strategii vypracovat vlastními lidmi. „My jsme na jednu stranu tlačeni do propouštění úředníků. Na druhé pokaždé slyšíme, proč si to neděláme sami. Není v kapacitních možnostech ministerstva dopravy takovýto dokument připravit. Máme už lidi vytížené dopravní superkoncepcí, tvorbou dopravní politiky a dalších strategických českých dokumentů,“ uvedl mluvčí ministerstva Jakub Ptačinský.
Terčem kritiky také cena
Odborníkům ale nevadí jen to, že si ministerstvo strategii nevypracuje samo, tvrdí také, že za ni úřad zbytečně přeplatí. Vyjde totiž na 25 milionů korun. „Objem prostředků, který je alokován na tento tendr, se mi zdá poněkud veliký,“ prohlásil Moos. Ministerstvo nicméně tvrdí, že vzhledem k objemu dotací, které bude moci díky klíčovému dokumentu Česká republika čerpat z Evropské unie, není 25 milionů nijak přemrštěná suma. „Myslíme, že to je odpovídající částka,“ konstatoval Ptačinský.
Která firma nakonec celou zakázku vyhraje, a bude tak státu moci radit s tím, které dálnice postavit, bude jasné 17. května.