Ústí nad Labem - Ústečtí kriminalisté dopadli 21letého muže z Bíliny na Teplicku, který údajně za jízdy ve vlakových soupravách kradl propojovací kabely mezi vagony. Podílel se prý i na krádežích dalších kabelů na železničních tratích. Muž je obviněn z krádeže a z obecného ohrožení, hrozí mu až osm let vězení. Škodu policie zatím vyčíslila na 500 000 korun.
Zloděj vlakových kabelů dopaden
Kriminalistům se prý zatím podařilo prokázat 28 případů krádeží kabelů mezi vlaky, při nichž mladý muž odcizil od jednoho do šesti kabelů. Kabely, které jsou umístěny v průchodu mezi vlaky, muž nejprve uštípával za pomoci kleští, později používal pilku. Ukradení kabelu mu prý trvalo zhruba pět sekund. Vše prováděl za jízdy, nejčastěji na trase Děčín - Praha.
Kabel, který slouží hlavně k ovládání vozu, tedy k zavírání dveří, ovládání osvětlení a dalším činnostem, prý má v sobě asi 0,25 kilogramu mědi, za kterou lze ve sběrně získat 25 až 30 korun. Podle Evžena Mence z Českých drah stojí nahrazení kabelu asi 3 000 korun, ale znamená hlavně několikatýdenní odstavení vagonu, který není způsobilý k jízdě. Menc dodal, že kabely na železničním svršku, na jejichž krádežích se muž podle policistů také podílel, jsou důležité hlavně pro zabezpečení tratí. Přivádějí informace do kontrolních panelů. Uvedl, že v nejhorším případě může jejich odcizení vést až ke srážce vlaků.
Krádeže kabelů mezi vlaky se podle vedoucího územního odboru policie v Ústí nad Labem Vladimíra Danyluka začaly ve velkém objevovat v roce 2009, hlavně na tratích z Ústí nad Labem do Prahy a do Chebu. Zhruba v polovině loňského roku, kdy se jich ztratila více než stovka, začala policie spolu s Českými drahami po pachatelích krádeží speciálně pátrat.
Ztráty kabelů mezi vlaky je jen jedním ze závažných majetkových problémů, které v poslední době musí železniční policie řešit. Mnoho z nich souvisí s krádežemi barevných kovů na ovládání železničních svršků či osvětlení. Často policisté řeší i krádeže nafty nebo benzinu buď z odstavených cisteren, nebo přímo z nádrží lokomotiv.