Sedm z deseti českých turistů, kteří byli po nehodě v Srbsku v úterý převezeni na Slovensko, je již doma. V bratislavské nemocnici svatého Michala zůstává zraněný muž se svými dvěma příbuznými, i ti by se ale měli vrátit zpátky do České republiky.
Většina Čechů se po nehodě v Srbsku vrátila domů
Převoz českých cestujících ze Slovenska zajistilo české velvyslanectví v Bratislavě, které je dopravilo do Brna, Olomouce a Ostravy. Slovenský speciál, který přiletěl ze Srbska do Bratislavy v úterý večer, přivezl třináct Slováků a všech deset přeživších Čechů. V Srbsku zůstaly dvě Slovenky, z nichž jedna je ve vážném stavu. „Budu mít trauma do konce života,“ podotkla jedna z cestujících, která se po nehodě vrátila.
Těla obětí zatím zůstávají v Srbsku, dokud tamní vláda nevydá povolení pro převoz do vlasti. Při nehodě autobusu s klienty cestovní kanceláře Aeolus zahynulo celkem pět lidí, tři Slováci a dvě Česky.
Bezpečnostní pásy mohly sehrát významnou roli
Nehoda se stala časně ráno na úseku dálnice Niš–Bělehrad u obce Boboviště. Řidič údajně sjel z vozovky. Příčinu úřady zatím vyšetřují, podle přeživších cestujících je možné, že řidič usnul. V poloprázdném autobusu poklimbávali i další cestující. Volná místa mohla svádět i k tomu, aby si udělali pohodlí a odpoutali bezpečnostní pásy.
Ty nejsou u cestujících příliš oblíbené. „Setkáváme se s tím, že klienti, kteří ne tak často jezdí, jsou překvapeni, že tam ty pásy jsou a že je stevardka před cestou musí upozornit,“ uvedla mluvčí společnosti Student Agency Radka Šťávová.
Jak ale ukazují skutečné nehody i testy, nebýt připoutaný v autobusu je podobně nebezpečné jako v autě. Při crashtestu provedeného s autobusem narazily nepřipoutané figuríny do stropu, podle simulací mohou také proletět oknem a dostat se třeba i pod autobus. Bezpečnostní pásy mají povinně všechny dálkové autobusy vyrobené po roce 2002.