Praha bude mít 250 nových tramvají, v Brně jsou dvě zrekonstruované

Plzeň/Praha/Brno - V plzeňské Škodě Transportation dnes pokřtili prototyp nové tramvaje pro Prahu. Plzeňská firma dodá pražskému dopravnímu podniku do roku 2017 celkem 250 tříčlánkových zcela nízkopodlažních tramvají Škoda 15T ForCity, uvedl generální ředitel Škoda Transportation Tomáš Krsek.

Tramvaje se mají postupně stát páteří tramvajové dopravy v Praze. „Dvě stě padesát tramvají kapacitně nahradí 500 tramvají T3, které z pražských kolejí budou postupně mizet,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák. Akce se zúčastnil i pražský primátor Pavel Bém, který prototyp nové tramvaje i řídil.

Praha bude mít novou moderní tramvaj 

Na nové tramvaji Bém ocenil nejen její černo-červeno-stříbrný design, ale i pohodlí, které nabízí cestujícím i řidičům. Na pražských kolejích by se měly první zkušební prototypy objevit v prvním pololetí příštího roku. „Do ostrého provozu bychom prvních pár vozů rádi nasadili na konci příštího roku,“ uvedl Bém.

Cena jedné tramvaje je 66 milionů korun. Téměř dvacetimiliardovou zakázku uhradí Praha pouze ze svého rozpočtu, upozornil Bém. „Jediným naším cílem je udržet bezpečí, komfort a udržet přepravní objemy, kdy MHD na hlavu poráží osobní dopravu v poměru 57 versus 43 procent,“ dodal.

Škoda 15T ForCity je nízkopodlažní tramvaj

Vůz Š 15T je prvním modelem nové řady tramvají, které jsou bez jakýchkoliv stupňů či schodů a veškerá podlahová plocha je skoro v úrovni nástupních ostrůvků zastávek. Tramvaj se vyrábí jako jednosměrná. Tříčlánková souprava je navržena pro 61 sedících a až 239 stojících cestujících. Měří 31,4 metru, široká je 2,46 metru a maximální dovolená rychlost je 60 kilometrů za hodinu. Sedačky a záchytný systém tramvaje odpovídají požadavkům pražského dopravního podniku. V případě potřeby je možné je dál upravovat.

První prototyp vybavili ve Škodovce v každém ze tří článků jiným typem sedaček. Zákazník si bude vybírat, zda si bude přát sedačky plastové, dřevěné nebo s textilním polstrováním. Pražský primátor by sice upřednostnil pohodlí polstrované sedačky, kvůli vandalům ale zřejmě vyhraje některá ze zbývajících variant.

Pražský dopravní podnik má celkem zhruba 970 tramvají. Většinu z nich tvoří klasické kulaté tramvaje typu T3 a jejich variace. Pražany vozí i novější modely T6A5 a KT8. Společnost má rovněž čtyři kusy tramvají RT6N1, které jsou ale údajně kvůli vysoké poruchovosti trvale odstaveny ve vozovně.

Podnik v současné době nakupuje tramvaje typu 14T, takzvané Porsche. Celkem by jich měl mít 60. Pak bude následovat dodávka nízkopodlažních modelů 15T, kterých by mělo v metropoli jezdit celkem 250.

V Brně jsou dvě nově zrekonstruované tramvaje VarioLF2

Vozový park Dopravního podniku města Brna (DPMB) dnes rozšířily dvě částečně nízkopodlažní tramvaje VarioLF2, které vznikly rekonstrukcí staršího typu K2. Přeměna jedné soupravy stála 20 milionů korun. Kromě bezbariérového přístupu získaly tramvaje moderní motory, které
při brzdění vyrábějí elektřinu a uspoří tak až 30 procent energie, řekl
technický ředitel DPMB Rudolf John. Do konce roku plánuje podnik
rekonstruovat další dvě soupravy K2, v příštích letech hodlá v obnově
vozového parku pokračovat.

Dvoučlánkových verzí s označením K2 provozuje dopravní podnik 83, dvě z nich nyní přestavěl na nízkopodlažní Vario LF2. Z krátkých typů tramvají má dopravní podnik ještě dvě desítky souprav T6. „Mámě větší typovou roztříštěnost než například Praha, protože ta nemusela dělat v minulosti rekonstrukce, dostala vždy vozy nové. My máme víc podtypů,“ řekl John.

Z vícečlánkových tramvají jezdí po Brně nejčastěji tříčlánkové tramvaje KT8 z poloviny 80. let, kterých má podnik 38. Dalších 17 částečně nízkopodlažních souprav z konce 90. let nese označení Anitra. Dopravce  zkouší znovu zprovoznit také čtveřici tramvají RT6, které více než deset let stály kvůli četným technickým závadám v depu. Podnik se nyní znovu snaží získat typové zkoušky, díky kterým by tyto soupravy mohly začít jezdit v normálním režimu.

Nejnovějšími vozy jsou nízkopodlažní tramvaje T13 s designem Porsche, kterých dopravní podnik nakoupil zatím šest. Podle rámcové smlouvy, kterou s výrobcem uzavřel před dvěma lety, může do roku 2016 nakoupit každý rok minimálně dvě a maximálně 20 souprav.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 1 hhodinou

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 4 hhodinami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 5 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 15 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 15 hhodinami

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...