Nádražní budovy přechází pod správu železnic. Slibuje, že se o ně postará lépe než ČD

Celkem 1500 nádražních budov se stane do konce srpna majetkem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Podle odborníků jde o jeden z nejrozsáhlejších a nejkomplikovanějších převodů nemovitosti v české historii. SŽDC slibuje opravu využívaných budov a hledání využití pro ty ostatní. Její úředníci je začali přejímat v těchto dnech.

Kromě výpravčích a kolejí přijdou České dráhy i o nádražní budovy. Nadále mají pouze provozovat dopravu. SŽDC však bude muset do velkého množství budov investovat: „Ten stav je tristní,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC Tomáš Drmola v souvislosti se stavem některých nádraží.

Úředníci nyní zkoumají, co s nimi dál. Ty, které se v současné době využívají, plánuje správa železnic zrekonstruovat. Jenom do konce roku chce v celém Česku utratit asi půl miliardy korun za menší úpravy, třeba nová okna nebo fasády. SŽDC může navíc oproti Českým drahám čerpat více dotací, jelikož nejde o akciovou společnost.

  • 2003: Původní České dráhy, s. o., se rozdělily na dopravce České dráhy, a. s., a správce infrastruktury Správu železniční dopravní cesty, s. o. Zprvu fungovala SŽDC jako servisní organizace, zatímco infrastruktura zůstávala v majetku ČD a jejich zaměstnanci také řídili provoz.
  • 2008: ČD převedly na SŽDC koleje a další infrastrukturu, dostali za ni 12 miliard korun.
  • 2011: Byl dokončen převod tzv. živé dopravní cesty. Pod SŽDC tedy přešli dispečeři, výpravčí a další lidé zodpovědní za řízení provozu.
  • 2016: Po letech jednání prodaly ČD státu nádražní budovy za 3,3 miliardy korun.

Pro ostatní budovy bude třeba najít jiné využití. Tento problém řeší města a obce v ČR různě. Zatímco někde přestavěli historické stavby na penziony nebo muzea, jinde dál chátrají.

Nádražní budovy přechází pod správu železnic (zdroj: ČT24)

Ve vlastnictví Českých drah tak na nádražích zůstává už pouze jedna věc, a to pozemky přímo pod kolejemi. I ty by se měly v budoucnu převádět, není zatím ale jasné kdy a za kolik. České dráhy již daly najevo, že se pozemků pod kolejemi rády zbaví.  

Peníze za aktuální převod majetku, případně i ty další, chtějí České dráhy použít na snížení dluhu, ale i na modernizaci provozu. Tentokrát půjde hlavně o podmínky pro zaměstnance. „Budeme se snažit vylepšit pracovní podmínky. Nazýváme to snížením vnitřního dluhu,“ upřesnil Pavel Krtek.

  • Správa železniční dopravní cesty se nově bude starat přesně o 1569 nádraží. Na stanicích a zastávkách, kterých je v Česku téměř dva a půl tisíce, je 1574 nádražních budov a skoro devět set přístřešků. Ty se ale na správu železnic nepřevádí, stejně jako hlavní nádraží v Brně, Masarykovo nádraží v Praze, depa a nákladní areály. Správa se nebude muset příliš starat ani o hlavní nádraží v Praze a Mariánských lázních - obě má totiž v dlouhodobém pronájmu italská společnost Grandi Stazioni.
  • Rekonstrukce nádraží vyjdou zhruba na osm až deset miliard.