Porucha v HaDivadle: Vánoce nejsou jen hřejivými svátky

Brněnské Hadivadlo se v posledních letech soustavně a chvályhodně věnuje uvádění moderní, progresívní německé dramatiky. A tak mají jihomoravští diváci možnost vidět na této menší scéně sídlící v Alfa pasáži, co vlastně hýbe divadelním světem na západ od našich hranic.

Zdejší česká premiéra současné hry Porucha od německého dramatika Falka Richtera je navíc pilotním dílem dramaturgického seriálu Konec civilizace. HaDivadelníci se v této inscenační sérii budou ptát na neuspokojivý stav stávajícího světa, na globální problémy i radikální proměnu společnosti. Frustrace, traumata a problémy okolí, které jsou základem rostoucí nespokojenosti lidí, by měly být společným jmenovatelem naznačeného cyklu.

A tak je jasné, čeho si dramatik Richter ve svojí tvorbě všímá. Ostatně název jeho hry Porucha už sám předjímá, že něco tady bude na mnoho způsobů špatně. A nejde jenom o vykloubené vztahy lidí kontrastující s jakoby povinně idylickou atmosférou vánočních svátků. Autor toto všeobecné poškození lidské společnosti demonstruje už skladbou a architekturou svého textu. Nejde o nějaký ucelený příběh, spíše je to zřetězení volně se prostupujících minietud, jejichž aktéři ani nemají jména.

Brněnští inscenátoři v čele s režisérem a autorem výpravy Mariánem Amslerem zdárně využívají také zpřeházení těchto obrazů a hlavně replik. Stejné repliky, které ovšem v jiné situaci nesou zcela jiný význam, vyslovuje většina těchto smutných hrdinů. Tento efekt dramatického refrénu autor ještě umocnil hrou ve hře. Skupina divadelníků tady totiž zkouší text, jehož dialogy předtím už zazněly v „reálném“ životě umělců. A jakýsi hrůzyplný efekt z těchto svérázných Vánoc (vše se odehraje výhradně na Štědrý den) ještě násobí opakované lakonické sdělení z médií, že také venku kulminuje velká apokalypsa v podobě rostoucí hordy mrtvých při autonehodách a stále klesající teplotě.

Amsler se svým inscenačním týmem, chce publiku už předem a jasně sdělit, že tady nelze čekat žádnou vánoční selanku. Také proto opatřili inscenaci výmluvným podtitulem Krutá vánoční elegie nebo Zlá vánoční hra. Velkou devízou Richterovy dramatiky je totiž černý humor a absurdní ironie, který Amsler nechá z jeviště občas zlověstně vyšlehnout. Jinak se ovšem režie nesnaží nijak přehnaně karikovat tyto opravdu vykořeněné, opuštěné a smutné lidi. Děti tady kašlou na rodiče a obráceně, na scéně se objeví sexuálně frustrovaný pár, depresivní opuštěný jedinec nebo rozhádaná homosexuální dvojice, z níž se posléze dokonce rekrutuje vrah.      

Amslerova inscenace má silné ale i méně vydařené momenty. Budiž řečeno, že z roztříštěných situací, kterých originální scénář nabízí téměř půl druhé stovky, Amsler vykřesal kompaktní a logiku či smysl nepostrádající tvar, v němž ještě Brněnští obrazy v závěru prohazovali. Režisér tentokrát nápaditě rozehrál doslova celou pohledovou plochu HaDivadla, hraje se často i na stropním ochozu či v prosvícených šatnách za ním. Perličkou je fakt, že díky poruše v přítoku městských peněz a magistrátním škrtům v rozpočtech příspěvkových organizací, vcelku nápaditě divadelníci sestavili scénu i kostýmy ze stávajícího divadelního fundusu. Drsný a v Amslerově režii spíše prosmutněle melancholický text v Brně bohužel přivedli k jakémusi láskyplnému sdělení. Zapalujte svíce stejně jako lásku v srdcích jiných a svět se z této děsivé poruchy vymaní, dalo by se shrnout finální poselství inscenaci. Možná je to v kontrastu s poetikou celého večera zbytečně nasládlé a tím pádem dramaticky neúčinné. Vedle Richterovy apokalyptické a v mnoha směrech velmi přesně rýsované vize je takového rozuzlení i škoda. Není potřeba být za každou cenu chmurný a temný,  ale povaha Richterovy látky taková je a na velká smíření tady prostor prostě není.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...