Brno zjišťuje, zda rychlodráha neohrozí dotace na přesun nádraží

Brno - Město Brno a Jihomoravský kraj usilují o to, aby nové a současné brněnské železniční nádraží, ze kterého by se mělo stát obchodní a společenské centrum, propojila městská rychlodráha. Odborníci teď budou zkoumat, zda by změna projektu přestavby brněnského železničního uzlu neohrozila šanci na získání evropských dotací nebo nezpozdila přípravu projektové dokumentace.

Členové grémia tvořeného představiteli města a kraje, zástupci investora, projektanta a Českých drah žádají po Správě železniční dopravní cesty, aby posoudila, zda výstavba rychlodráhy neohrozí získání evropských dotací. Město zase zjistí, zda by nedošlo k výrazným zpožděním v územním plánování a stavebních řízeních. Podle brněnského primátora Romana Onderky by se kvůli rychlodráze musel změnit i územní plán města.

Nadzemní rychlodráha ukrytá v průhledném tubusu má podle Onderky i další výhody. „Přinesla by například úspory ve výši 700 milionů až jedné miliardy korun za výkup pozemků v jižním centru. Přestavba uzlu by si v tomto případě také nevyžádala tak razantní stavební zásahy do historických budov v jižním centru v okolí nového nádraží,“ dodal primátor.

S nápadem na mimoúrovňovou rychlodráhu přišel loni v listopadu brněnský zastupitel Josef Veselý (KDU-ČSL). Projekt počítá s tím, že z nového hlavního nádraží posunutého o 800 metrů na jih od toho současného, by vedla mimoúrovňová rychlodráha napříč brněnským centrem v trase nynější železnice. Podle Veselého toto řešení odstraňuje hlavní nedostatky dvou dosavadních variant. Oproti ponechání nádraží v současné poloze se výrazně odlehčí centru města, na druhou stranu se předejde nákladnému přemístění tramvajového uzlu městské hromadné dopravy k novému nádraží.

Rychlodráha - revoluce v příměstské dopravě

Podle návrhu po modernizovaném železničním koridoru, který vede mimo centrum města, pojedou jen nákladní a dálkové spoje. Regionální linky se v místě nového nádraží převedou na mimoúrovňovou dvojkolejnou rychlodráhu, která bude kopírovat trasu současné železnice a povede na nynější hlavní nádraží ležící v historickém jádru města.

Podle náměstka ministra dopravy Vojtěcha Kocourka by rychlodráha celý projekt přestavby brněnského uzlu zkvalitnil a zavedla do Česka zcela nový typ lehké kolejové dopravy. Do centra Brna by tak zajížděly jen regionální spoje, cestující rychlovlaků typu Pendolino nebo EuroCity by vystupovali na novém nádraží dále od centra. Brno a Jihomoravský kraj mohou být podle Kocourka vzorem pro ostatní kraje v systému organizace veřejné regionální dopravy, která se opírá právě o železniční síť. Podle hejtmana Stanislava Juránka využívá Jihomoravský kraj železnici vůbec nejvíce ze všech regionů v zemi.

Projekt rekonstrukce železničního uzlu v Brně spojený s odsunem nádraží o necelý kilometr na jih zahájilo minulé vedení Brna v čele s ODS. Po volbách, kdy v Brně přešla ODS do opozice a do koalice se dostali hlavní kritici odsunu ze Strany zelených, se objevila druhá varianta projektu s nádražím v původní poloze. O prázdninách si město nechalo zpracovat odbornou analýzu, která měla posoudit klady a zápory obou variant. Na základě jejích výsledků se nyní upravuje původní projekt. Celkové náklady rekonstrukce se zatím podařilo snížit ze 30 miliard na asi 20 miliard korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...