Smutné výročí: Nehoda u Nažidel za sebou zanechala 20 obětí

Praha - Na silnici E55 u malé obce Nažidla na Českokrumlovsku se 8. března 2003 stala jedna z nejtragičtějších silničních dopravních nehod v české historii. V převráceném autobusu na místě zahynulo 17 osob, další dva lidé zemřeli po převozu do nemocnice a 34 lidí bylo zraněno. Dvacátý člověk zemřel na následky havárie v srpnu 2005.

Patrový autobus, jedoucí po E55 z hraničního přechodu Dolní Dvořiště do Českých Budějovic, vjel do protisměru, převrátil se na bok a spadl z asi sedmimetrového srázu. Střecha vozidla se při pádu zcela odtrhla. Autobus typu Neoplan vezl členy a trenéry plaveckého oddílu TJ Slovan Karlovy Vary s rodinnými příslušníky z lyžařského zájezdu v rakouských Alpách. Zájezd organizovala chomutovská cestovní kancelář Vlna. Autobus si pronajala od sokolovské cestovní kanceláře LSK Autobusy.

Místo nehody, prudké klesání u osady Nažidla, přitom není na první pohled příliš nebezpečné. Vyšetřování ale ukázalo, že řidič autobusu Pavel Krbec jel těsně před nehodou zhruba 110 kilometrů v hodině a když patrový neoplan sjel pravými koly na nezpevněnou krajnici a dotkl se svodidel, reagoval muž za volantem nešťastně. Zatočil vlevo, autobus přejel do protisměru, prorazil svodidla a zřítil se ze sedmimetrového náspu na louku, kde se přetočil přes střechu.

Místo tragické nehody několik dnů poté
Zdroj: ČT24/isifa/Lidové noviny

"Řidič jede jako blázen," řekl prý jeden z cestujících, který zahynul, krátce před neštěstím do telefonu své matce. Způsob jízdy se příliš nezdál ani dalším pasažérům, kteří později vypovídali u soudu.

Lidé z havarovaného autobusu se většinou shodli i na tom, že původně klidná jízda z alpského střediska Ramsau se změnila teprve v okamžiku, kdy autobus po zhruba 230 kilometrech přejel hranice do Čech. Do cíle v Karlových Varech tehdy zbývalo zhruba 300 kilometrů a bylo jasné, že plánovaný příjezd o půlnoci ze soboty na neděli je ohrožen.

Při nehodě ale mohla sehrát roli i únava Krbce, který měl za sebou v tu chvíli více než čtyři hodiny za volantem. Paradoxem je, že odpočatý druhý šofér autobusu se chystal převzít řízení u Kaplice, do které zbývalo od místa nehody asi pět kilometrů. Krbec navíc neměl s patrovým autobusem příliš velké zkušenosti, živil se jako taxikář a řízením autobusů si pouze přivydělával.

Místo tragické nehody několik dnů poté
Zdroj: ČT24/isifa/Lidové noviny

Tři dny po nehodě policie obvinila osmačtyřicetiletého Krbce z obecného ohrožení. Podle vyšetřovatelů se dostatečně nevěnoval řízení, a zavinil tak tragickou nehodu. Navíc posléze policie zjistila, že Krbec neměl oprávnění řídit autobus - padělal osvědčení o profesní způsobilosti. V srpnu 2003 byl Krbec obžalován z obecného ohrožení a padělání veřejné listiny. Řidič byl nakonec odsouzen k osmiletému trestu odnětí svobody a zároveň nesměl deset let řídit. Muž, který svou vinu nikdy veřejně nepřiznal, vyšel z vězení po pěti letech, v říjnu 2009.

2 minuty
10 let od nehody u Nažidel
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...