Většina majitelů e-mailových účtů pokládá nevyžádanou poštu za nepříjemnou záležitost. Podle statistiky společnosti Symantec se v prvních dvou měsících letošního roku podíl spamu v elektronické poště celosvětově pohyboval těsně pod hranicí osmdesáti procent. „Nejhorší odhady říkají, že téměř 95 procent veškeré elektronické pošty, která koluje internetem, je spam,“ uvedl Jan Lodl, spolupracovník iDNES.cz a odborník na počítače. Čištění mailové schránky se v řadě firem i domácností stalo běžným ranním rituálem.
Uživatelé e-mailů „vděčí“ za objevení spamu Garymu Thuerkovi. Bývalý zaměstnanec americké počítačové firmy Digital Equipment Corporation počátkem května 1978 rozeslal přibližně čtyřem stovkám uživatelů sítě Arpanet hromadný elektronický vzkaz, v němž informoval o novém produktu své společnosti.
Na Thuerka se sesypaly rozhořčené reakce dotčených adresátů, nicméně nepopulární reklama podle něj skutečně fungovala. Spíše než za otce spamu Thuerk sám sebe považuje za průkopníka e-marketingu. Vzkazy prý nerozesílal náhodně, ale jen lidem, o nichž věděl, že by je zpráva mohla zajímat.
Jako první komerční kampaň provedená v masovém měřítku bývá označována série nevyžádaných zpráv z dubna 1994. Dvojice amerických právníků Laurence Canter a Martha Siegelová tehdy prostřednictvím sítě Usenet obeslala několik tisíc diskusních skupin inzeráty, v nichž nabízela pomoc při získání takzvané zelené karty, tedy oprávnění k trvalému pobytu v USA.
Obrovské množství spamu se navíc do naší schránky vůbec nedostane. Poskytovatelé připojení k internetu, poskytovatelé e-mailu a správci počítačových sítí ve firmách věnují obrovské úsilí tomu, aby minimalizovali počet spamů, který se dostane do naší e-mailové schránky. „Zhruba před půl rokem vypadl jednomu z poskytovatelů e-mailu antispamový filtr a uživatelé se najednou divili, proč jim chodí stovky e-mailů,“ dodal Lodl.