Reality show Big Brother propadli diváci po celé Evropě

Amsterodam - První díl první řady soutěže Big Brother se vysílal v Nizozemsku 16. září 1999. Televizní reality show, ve které žijí soutěžící kolem tří měsíců v domě plném kamer a snaží se přestát hlasování diváků a získat vysokou finanční cenu, zaznamenala celosvětový komerční úspěch, nevyhnula se ale kritice například z voyerismu, vulgarity či obscénnosti. Dosud se v hlavním vysílacím čase vysílala v asi 70 zemích světa. Formát vytvořil televizní producent John de Mol z Nizozemska a rozvinul ve své produkční společnosti Endemol. Ta v létě 2000 prodala soutěž španělské firmě Telefónica, od května 2007 ji vlastní konsorcium Edam Acquisition na čele s italským Mediasetem, společností, kterou vlastní rodina italského premiéra Silvia Berlusconiho.

Název si soutěž vypůjčila z románu George Orwella 1984, ve kterém vystupovala postava všesledujícího vládce zvaná Velký bratr. Mimo názvu ale ani s románem, ani s jeho tematikou nemá nic společného. Soutěž má v různých zemích různé varianty i názvy. Nejvíce řad (deset) se dosud vysílalo ve Španělsku a USA. Televizní diváci v ČR se soutěže dočkali v roce 2005, kdy ji vysílala televize Nova, konkurenční Prima proti ní nasadila původně maďarskou variaci Velkého bratra, nazvanou VyVolení (vysílaly se už dvě řady).