Radní vytipovali místa, kde žije hodně lidí, a kde je velký provoz. „Nejedná se jenom o otěry z pneumatik, otěry z brzd, výfukové plyny, ale také o posypový materiál a další imisní částice," řekl náměstek hejtmana Daniel Havlík. Na komunikacích zůstává například část posypové soli. Na zimní údržbu jí přitom v kraji padlo čtyřicet tisíc tun.
„Momentálně jsme na čištění silnic víc peněz dát nemohli, ale předpokládám, že to každoročně minimálně zopakujeme. A věřím tomu, že se podaří prosadit novela zákona o ovzduší. I tato suma se pak možná výrazně zvýší,“ řekl Havlík. Vedení kraje chce prosadit, aby se poplatky vybrané od znečišťovatelů vracely zpět do regionu a mohly posloužit k financování ekologických projektů.
Na intenzivnějším čištění silnic kraj spolupracuje s městy a obcemi. Silničáře ze Správy silnic Moravskoslezského kraje budou doplňovat technické služby jednotlivých měst.
Ovzduší v Moravskoslezském kraji patří dlouhodobě k nejhorším v zemi i v Evropě. Nejhorší je situace na podzim a hlavně v zimě. Za znečištění ovzduší může především průmysl, doprava a také způsob vytápění rodinných domků.
Je potvrzeno, že škodliviny do regionu vanou také ze sousedního Polska.