Zlínská hromadná doprava komunikuje se semafory. Průjezd městem je rychlejší

Zlín/Otrokovice - Vozy zlínské hromadné dopravy se domlouvají se semafory, aby jim rozsvítily zelenou. Umožňuje to nové zařízení, které nyní testuje dopravní podnik. Chce tak šetřit čas a náklady, ale také nervy cestujících i řidičů na křižovatkách.

„Ve vozidle městské hromadné dopravy i na křižovatce v semaforu je umístěn modem. Tyto modemy mezi sebou komunikují. Celkový počet křižovatek zapojených do systému je devětatřicet,“ přibližuje nové vylepšení vedoucí projekčního oddělení David Dorňák.

Dispečeři městské hromadné dopravy vidí pohyb všech svých vozů. Pokud se trolejbus či autobus pohybuje podle jízdního řádu, svítí na mapě zelenou barvou. „Prioritou je eliminace zpoždění. To mohlo na některých linkách dosahovat pěti až osmi minut,“ přiznává hlavní dispečer dopravní společnosti Josef Polách. Koordinaci světelného zařízení si pochvalují i samotní řidiči. „Určitě je jízda plynulejší a jízdní řády stíháme, a to je máme hodně napěchované,“ spokojeně konstatuje řídička trolejbusu Jitka Míčková.

Hovoří hlavní dispečer Josef Polách (zdroj: ČT24)

Palubní počítač jí hlásí, kdy ideálně vyjet ze zastávky, aby se na nejbližším semaforu trefila do zelené barvy. Světelné signalizační zařízení o trolejbusu ví. Může mu zelenou prodloužit, nebo naopak zkrátit červenou. Řidiči tak mohou počkat na dobíhající cestující, a výhodou je také i řada úspor. „Úspory paliv, úspory elektřiny do trolejbusů, úspory brzdových obložení,“ vyjmenovává místa, kde ušetří, náměstek zlínského primátora Jiří Kadeřábek (ZVOL).

Podobný dopravní systém už funguje v Praze, Brně nebo Ostravě. Pouze ve Zlíně však zahrnuje celé město včetně sousedních Otrokovic. Plán podobné koordinace dopravy existuje už několik let, do konce dubna ho bude dopravní podnik testovat ve zkušebním provozu. Na plný výkon začne fungovat až od příštího roku. Jeho pořízení vyšlo na šestatřicet milionů korun, většinu nákladu pokryly evropské fondy.