Hasiči zachraňovali cestující z lanovky na Macochu. Jen na zkoušku

Macocha/Moravský kras – Kabina nejstrmější lanové dráhy v Česku uvízla v půli cesty. Na pomoc cestujícím proto museli přijet záchranáři s lezeckým vybavením, přiletěl i vrtulník. Takový je scénář cvičení, které pravidelně pořádají jihomoravští hasiči. Lanová dráha, která spojuje Punkevní jeskyně a Macochu funguje už 18 let, za tu dobu bez problému přepravila na tři miliony turistů.

Výlet na propast Macocha se pro několik turistů změnil v nečekané drama, když kabinka lanovky uvázla nad údolím. Mezi lidmi roste panika. Na pomoc přijíždějí hasiči. Tak nějak by vypadala reálná situace, pokud by na lanové dráze, které spojuje Punkevní jeskyně a propast Macocha, došlo k závadě. „Je to činnost, která se v reálu nestává příliš často, proto je potřeba to cvičit,“ vysvětlil smysl každoročního cvičení mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška.

Lanová dráha Punkevní jeskyně – Macocha je dlouhá 249 metrů a překonává převýšení 131 metrů. S průměrným sklonem 63,4 procenta je nejstrmější lanovkou v České republice. Spojuje dvě stanice: Punkevní jeskyně (362 m n. m.) a Macochu (493 m n. m.). Dopravní rychlost činí 2,5 metry za sekundu, z jedné stanice do druhé přepraví pasažéra zhruba za dvě minuty. Dvě kabiny o kapacitě 15 osob tak za hodinu mohou přepravit 353 cestujících.

„Ze zákona musíme zajistit, aby osoby uvízlé v lanovce byly do dvou hodin zachráněny a evakuovány do bezpečí,“ vysvětlil záchranář Radim Vacula. „Družstvo, které je jako první na místě, je lezecká skupina z Blanska. Ti hned začínají se záchranou. Myslím si, že je reálně to stihnout i dříve, než za dvě hodiny,“ ujistil Vacula. Lezecká skupina jihomoravských hasičů pravidelně oprašuje své dovednosti - jak při záchraně z vrtulníku, tak i z nosného sloupu lanovky. Zatímco druhý způsob je sázka na jistotu, vrtulník může vzlétnout, jen pokud záchranářům přeje počasí. „Když je silný vítr nebo mlha, znemožní to záchranu vrtulníkem. O tom, jestli poletí, nakonec vždycky rozhodne pilot,“ dodal Vacula. 

Dramatický scénář se na Macoše odehrál už mnohokrát, pokaždé však šlo pouze o cvičení záchranářů. Za 18 let provozu funguje lanovka bez problémů, zachraňovat skutečné návštěvníky tak zatím nebylo třeba. „Za tu dobu jsme bez problémů převezli tři miliony spokojených návštěvníků,“ potvrdil náčelník lanovky Radek Hejč. 

Historie lanovky na Macochu

Kabinová lanová dráha spojuje dvě turisticky velmi navštěvovaná místa: Punkevní jeskyně a propast Macochu. V provozu je od roku 1995. Lanovku stavěla rakouská firma Doppelmayr. Při tvorbě projektu byla nakonec vybrána varianta lanovky s kyvným provozem, kde lano sice tvoří nekonečnou smyčku, kabiny ovšem „neobíhají“ kolem dokola, ale každá má svojí jízdní stopu, po které se pohybuje. Lano musí měnit směr svého pohybu. Jednalo se o první lanovku s kyvným provozem na území tehdejšího Československa od roku 1940, kdy byl zprovozněn úsek lanovky na Lomnický štít z Tatranské Lomnice). 

Stavbu lanovky v CHKO Moravský kras provázely protesty ekologů, kteří argumentovali zničením původního krajinného rázu či poškozením Punkevních jeskynní při provozu lanové dráhy. Majitel lanové dráhy Ivo Lachman byl v roce 1994 za prosazování dráhy navržen na Ropáka roku. Během výstavby lanovky byla objevena přeřezaná lana, barely s výbušninou či rozbuška. 

Lanová dráha byla zprovozněna 6. května 1995.