„Šmejdi“ svoje praktiky nezměnili. Inspektoři proto vyráží přímo mezi seniory

Brno - Ani dokument Silvie Dymákové Šmejdi, který v českých kinech vidělo už dvacet tisíc lidí, seniory neodradil od návštěv předváděcích akcí. Dokument odhalil nátlak a ponižování, kterému na akcích ze strany prodejců často čelí. Česká obchodní inspekce se proto vydává přímo do domovů pro seniory, aby je varovala před možnými riziky.

Sedmasedmdesátiletá obyvatelka domova pro seniory v Modřicích u Brna, která si nepřála uvést svoje jméno, chodí na předváděcí akce hlavně pro zábavu a dárky. „Řekli nám, že dostaneme skládací deštník. Ten jsme sice dostali, ale byl to takový ten papírový deštníček, který se dává do pití nebo na poháry. Jeden pán z toho málem dostal infarkt, hrozně se rozčiloval,“ popsala jednu z nejnovějších fint prodejců, jak důvěřivé seniory nalákat na předváděcí akce.

Ona sama si sice žádné zboží nekoupila, nemá na to podle svých slov peníze. Řada z jejích známých si ale z akcí odnesla i věci, které vůbec nechtěli a nepotřebují. Podlehli nátlaku prodejců. „Tam se nesmíte otočit, pohnout, nesmíte nic. Málem tam musíte sedět se založenýma rukama. Říkala jsem si, jestli jsme ve škole nebo co,“ popsala nepříjemnou atmosféru na akci seniorka. I přesto na ně chodí dál.

Seniorka popisuje triky prodejců a atmosféru na akcích (zdroj: ČT24)

Česká obchodní inspekce (ČOI) proto vyráží mezi seniory a radí jim, jak nenaletět. Jedno z prvních školení proběhlo tento týden právě v modřickém domově důchodců. S podomními prodejci, kteří bez pozvání přichází za jejich klienty a nutí jim pamětní mince nebo zájezdy, se tady už setkali. „Naše budova je velká a je tady řada prostor, kam člověk může volně přijít zvenčí. Díky tomu, že máme kamerový systém a recepci, se snažíme prodejcům znemožnit přístup. Zneužívají ale víkendového režimu, kdy je tady hodně návštěv. Mezi nimi se pak ztratí,“ vysvětlil ředitel domova Jiří Dušek.

Podle inspektorů je důležité nechodit na akce osamoceně, protože pak je člověk snazším terčem, a nepodepisovat smlouvy hned na místě, ale odnést si je domů a v klidu si je pročíst.

Všechny kontroly inspektorů odhalily nekalé praktiky prodejců

Senioři jsou podle České obchodní inspekce vůbec nezranitelnější skupinou obyvatel. Právě proto se inspektoři opakovaně zaměřují na kontroly těchto prodejních akcí. Jihomoravská inspekce provedla od dubna šest kontrol a při všech odhalila nějakou nekalou praktiku.

„Ze začátku to většinou probíhá klidně a až ke konci, kdy dochází k podepisování smluv, se agresivita prodejců zvyšuje, aby senioři smlouvu skutečně podepsali a výrobky si koupili,“ objasnila ředitelka jihomoravské ČOI Tatiana Neuhybelová.

Dokument Šmejdi

- „Já nic nechci.“ – „Co to? Nic nechcete?“ – „Ne.“ – „Takže pozor. V tuhletu chvíli jenom jedna důležitá věc. Pane, vy jste dneska bez oběda.“

Typický obrázek z předváděcích akcí, které se v dokumentu Silvie Dymákové stávají ukázkou hyenismu první kategorie. Její snímek Šmejdi odhalil to, o čem se potichu mluvilo už dlouho. Autorka více než rok obcházela spolu se seniory předváděcí akce a se skrytou kamerou zaznamenávala ponižování, agresi a atmosféru nátlaku a strachu, která na těchto prodejních akcích vládne.

„Seniory, kteří prodejní akce opakovaně navštěvují, jsem považovala za hloupé. Ale nejsou. Zdravý člověk v produktivním věku, který má rodinu, kamarády, práci, nemůže odsuzovat někoho, komu je osmdesát, žije sám, selhává mu zdraví a navíc je na akci pod neuvěřitelným nátlakem,“ prohlásila autorka.

Dokument o prodejcích, kteří na barevných letácích slibují zázračné výrobky a navíc dárky, oběd nebo výlet zdarma, vyvolal obrovské ohlasy. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) před měsícem přišlo s několika návrhy, kterými chce omezit nekalé praktiky při předváděcích akcích. Jejich pořadatelé by nově měli mít povinnost předem o nich nahlásit podrobnosti České obchodní inspekci (ČOI). Senioři, kteří se stali obětí podvodných praktik prodejců, se také budou moci obrátit na systém „Spotřebitelského ombudsmana“.

Film vznikl v koprodukci České televize, na jejích obrazovkách se objeví letos na podzim.

Komentář Silvie Dymákové (zdroj: ČT24)