Města a obce léta bojují za obchvaty

Jižní Morava - Nedostatek peněz a námitky ekologů, to jsou nejčastější argumenty Ředitelství silnic a dálnic, ale i jednotlivých měst a obcí. V době výstavby silnic projížděl obcemi jen zlomek z množství aut, které tudy jezdí teď. Život některých obcí je frekvencí dopravy doslova paralyzován, dostat se z jedné část do druhé je kvůli množství aut někde doslova nadlidský úkol.

Znojmo a Lechovice se dočkaly – ŘSD získalo pro obchvaty všechny pozemky

Obyvatelům Znojma slibovaný obchvat, který má vyhnat z centra především těžká nákladní auta, pomalu roste za domy. První několikakilometrový úsek u Kuchařovic je hotový, čeká se na jeho kolaudaci. Přípravy na stavbu druhého úseku začaly vloni na podzim i v Příměticích. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už vykoupilo všechny pozemky a na první etapu tohoto úseku má i pravomocné stavební povolení – práce mohou začít, jakmile na to budou finance. U druhé etapy se čeká na vyřešení odvolání zahrádkářů ze sdružení Obchvat proti stavebnímu povolení.

V případě Lechovic ŘSD vyřešilo i poslední sporný pozemek, obchvat se tedy dostal do poslední přípravné fáze. „Na přelomu roku by mohli mít stavební povolení. Pokud se najdou prostředky, mohli by začít stavět příští rok,“ uvedla Lenka Dvořáčková z úseku výstavby ŘSD.

Ve hvězdách je i obchvat brněnských Bosonoh

Hlavním tahem brněnských Bosonoh, Pražskou ulicí, denně projede přibližně 17 tisíc aut. Doprava markantně narostla poté, co došlo ke zpoplatnění úseku dálnice D1 od Kývalky po Rosice. Teď se navíc v těsném sousedství městské části počítá s dalšími velkými projekty. „Do naší malé lokality se dostává hodně dopravních staveb, jako je trasa R43, rozšíření dálnice nebo horkovod z Dukovan. Poslední dobou se proto téma obchvatu znovu vynořilo. Jihomoravský kraj zahájil výběrové řízení na projektanta, který začne pracovat na vyhledávací studii,“ popsal starosta městské části Brno-Bosonohy Anastazios Jiaxis (SZ).

Vyhledávací studie má vytipovat nejvhodnější lokalitu, kudy by plánovaný obchvat mohl vést. „Vzhledem k tomu, že naše městská část není finančně tak silná, aby mohla tak velký projekt realizovat, jsem k vybudování obchvatu hodně skeptický. To téma se vždy vynoří a pak se zase zanoří,“ dodal Jiaxis.

Dočkají se Hradčany a Čebín?

O vybudování obchvatu Hradčan u Tišnova se podle starosty Ladislava Medka mluví už od konce světové války. I když všude na silnicích kolem Hradčan byly v 70. letech nahrazeny dlažební kostky za asfalt, ve vesnici samotné se povrch vozovky nijak nezměnil. Kočičí hlavy, dnes plné asfaltových záplat, si pamatuje každý, kdo někdy přes Hradčany projížděl.

I přes Hradčany a Čebín výrazně narostla automobilová doprava. Nejhorší situace je ráno a odpoledne, kdy lidé z Tišnovska cestují za prací do Brna a zpět. Stavba okruhu by mohla začít už příští rok. Záleží opět na tom, jestli se podaří získat peníze, a také na tom, jak dopadne stavební řízení.

Vydáno pod