Mírná zima silničářům ušetřila na opravy

Brno – Díky letošní mírné zimě ušetřili silničáři prozatím milionové částky. Jihomoravští cestáři zatím odhadují uspořenou částku zhruba na patnáct až dvacet milionů korun. Místo solení a posypu silnic se tak v tomto počasí věnují opravám a údržbě vozovek.

Rozpočty silničářů jsou stanoveny na kalendářní rok. Čím více se prohospodaří v průběhu zimy, tím méně zbude na opravy komunikací. „Jestliže máme celkovou částku na údržbu čtyř tisíc kilometrů silnic ve výší 560 milionů korun a 200 milionů je určeno na zimní údržbu, tak přebytky logicky použijeme zejména na opravy vozovek,“ řekl ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar. Odhadovaná úspora oproti loňskému prosinci je kolem 15 až 20 milionů korun. „Zima ovšem prosincem nekončí, netroufáme si odhadovat, jak se bude počasí vyvíjet po Novém roce,“ dodal jedním dechem Zouhar.

„Naši pracovníci zatím provádějí úklid a čištění bezpečnostních zařízení, jako jsou směrové sloupy. Ale provádíme i vysprávku v místech, kde je porucha tak velká, že by mohla ohrozit bezpečnost provozu,“ potvrdil Zouhar. Kilometr komunikace se dá solidně opravit řádově za tři miliony korun. Letos Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje, která se stará o vozovky II. a III. třídy, utratila na opravy škod po zimě částku 80 milionů korun, za kterou se vyspravilo kolem 50 kilometrů silnic. Jde ovšem jen o zlomek cest. Z celkových 3 920 kilometrů silnic nižších tříd je podle silničářů v havarijním stavu asi 800 kilometrů.

  • Sypače Brněnských komunikací zatím stojí zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/32/3155/315449.jpg
  • Technika v areálu Brněnských komunikací zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/32/3155/315450.jpg
  • Brněnské komunikace mají zatím sklady plné soli zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/32/3155/315451.jpg
  • Silničáři ořezávají zeleň u cest zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/32/3155/315448.jpg

V blanenském okrese odhadují úspory zhruba na 2 až 3 miliony korun, Brněnské komunikace zatím ušetřily 10 milionů. Úspora je především na naftě a na posypovém materiálu, firma má ve skladech stále 11 000 tun soli. „Sůl má životnost tři až čtyři roky, takže se není čeho obávat,“ uvedl provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák. Jeho podřízení zatím využívají mírnou zimu k opravám svodidel a údržbě stromů kolem cest. 

Nejnákladnější zimu v posledním desetiletí zažili krajští silničáři na přelomu let 2005 a 2006. Údržba silnic v Jihomoravském kraji tehdy přišla téměř na 300 milionů korun. Naopak nejméně drahá byla údržba v roce 2006/2007, kdy potřebovali cestáři na údržbu zhruba polovinu. Z hlediska spotřebovaného materiálu vede rok 2001/2002, kdy za zimu silničáři spotřebovali přes 14 tisíc tun soli a solanky a více než 73 tisíc tun inertního posypového materiálu.