Miroslav Donutil se po 24 letech vrací na Provázek

Brno - Otec a syn v historické hře, která dala vzniknout slavnému filmu Miloše Formana, to je představení Amadeus. Brněnské Divadlo Husa na provázku obsadilo do hlavních rolí Miroslava Donutila, který se po 24 letech vrací na Provázek coby Salieri, a jeho syna Martina, jenž si vyzkouší roli „nevděčného, leč geniálního fracka“ Mozarta. Premiéru chystá brněnská scéna na 14. března.

„Mně to ani nepřipadá, že je to 24 let. Já mám pocit, že jsme spolu včera přestali na chvíli pracovat a dnes pokračujeme, takže návrat je to krásný,“ zhodnotil své pocity Miroslav Donutil. „Z Provázku jsem odešel do Národního divadla, což pro mě byla velká výzva. A po dvaceti letech činnosti v Národním divadle se vracím ke zkoušení do divadla, kde jsem začínal. A shodou okolností tu začíná i můj syn,“ popsal uzavírající se kruh Donutil.

Přestože se dvě generace Donutilů setkaly už v Národním divadle při inscenaci Sluha dvou pánů, jejich postavy si ve hře vymění jen několik vět. Naopak intenzivní konflikt mezi dvěma hudebními skladateli je úkol pro hlavní mužské role v představení Amadeus (tj. Milovaný Bohem), které režíruje Vladimír Morávek. „Jsou to zkušenosti k nezaplacení. Jsem rád, že můžu tátu vidět v tvůrčím procesu a nikoliv jen ve finálním představení,“ poznamenal o generaci mladší Martin Donutil.

No comment: Zkouška představení Amadeus (zdroj: ČT24)

První zkoušky začaly v Huse už v prosinci loňského roku. Hra Petera Schaffera, která se stala předlohou oskarového filmu, měla původně spatřit světlo světa na prknech Divadla na Vinohradech. Nový ředitel divadla, herec a senátor Tomáš Töpfer, ale spolupráci s režisérem Morávkem téměř okamžitě po nástupu do funkce ukončil. „Pravda je, že Mirek tuto nabídku přijal před dvěma lety. Na Vinohradech měl hrát Salieriho Jan Šťastný a Mozarta Martin Kraus,“ přiznal režisér Vladimír Morávek.

„Miloš Forman nám dal souhlas pracovat i s některými neveřejnými materiály, které používal při přípravě svého geniálního filmu. Nehrajeme to jako detektivku, ale jako zprávu, co může udělat člověk, vyzveme-li ho na titánský souboj,“ naznačil brněnské pojetí Morávek, a zároveň nalákal budoucí diváky: „Formanovi hollywoodští producenti mu sem a tam některé postupy zatrhli, že by to bylo příliš divoké. On nás pak navedl, že co nedovolili producenti jemu, můžeme zkusit my v Brně,“ přislíbil Morávek.

Divadelní představení Amadeus z pera anglického dramatika Petera Schaffera mělo premiéru v Londýně roku 1979. V psychologické rovině se snaží vyložit komplikovaný a žárlivý vztah dvou hudebních skladatelů. Myšlenku, že by Antonio Salieri mohl svého uměleckého soka otrávit, přiživil i Formanův stejnojmenný snímek. První inspirací pro toto dílo byl ale krátký text, který v roce 1830 publikoval ruský romantický spisovatel Alexandr Sergejevič Puškin. Podle předlohy s názvem Mozart a Salieri vznikla později i opera.

Přestože hudební vědci se již dávno s úvahou, že by měl na Mozartově smrti podíl Salieri, rozešli, díky slavnému snímku zná řada lidí uznávaného pedagoga coby vraha. Všechny dobové dokumenty, dopisy i události naopak dokazují, že mezi Salierim a Mozartem existoval vzájemný respekt a korektní vztah. Informace o tom, že Salieri svého mladšího konkurenta otrávil, rozšířili ve své době bulvární novináři. 

Březnové představení je první částí třídílného projektu Géniové a podvodníci, který naváže na konci sezóny hrou Amadeus v Brně aneb Moc Art, což je opereta Miloše Štědroně na libreto Milana Uhdeho. V tomto představení se brněnští diváci dozví detaily z Mozartova pobytu v moravské metropoli. Poslední částí trilogie bude inscenace Salieri a Salieri, která se ptá, kdo se významného hudebního skladatele a pedagoga zastane?

Miroslav Donutil o svém návratu do Husy na provázku (zdroj: ČT24)

Dvě generace Donutilů v Baladě pro banditu

Divadlo Husa na provázku aktuálně uvádí i Baladu pro Banditu, ve které dříve exceloval Miroslav Donutil. A jak se dívá na možné pokračování v rodové linii? „Třeba k tomu jednou Martin dozraje, že si tu roli zahraje,“ naznačil své představy Miroslav Donutil.

Oproti tomu jeho syn je skeptičtější: „Nemyslím si, že by bylo úplně šťastné, když už máme stejné příjmení i geny, abychom hráli stejné role. Já v představení hraji bratra Nikoly Šuhaje a myslím si, že je dobře, že nejdu přesně ve stejné brázdě, ale kličkuji kolem,“ popsal svůj názor Martin.

Vydáno pod