Elektromobily přispívají k čistšímu vzduchu a zdraví obyvatel, ukázal kalifornský výzkum

Čím více elektromobilů, tím méně zdravotních problémů s astmatem. To prokázala rozsáhlá studie, která sledovala, jak se v Kalifornii mění ovzduší v souvislosti s opouštěním automobilů na fosilní paliva.

Přechod na elektromobilitu se považuje za jednu z klíčových částí boje proti klimatickým změnám. Současně by ale rozšíření elektromobilů mohlo pomoci také s čistším vzduchem. O tomto aspektu se ale tolik nemluví, protože k němu zatím chyběla data.

Tým výzkumníků z Keck School of Medicine na Univerzitě Jižní Kalifornie začal dokumentovat skutečný dopad zavádění elektromobilů na znečištění. Jde vůbec o první studii, která využívá reálná data o elektromobilech, znečištění ovzduší a zdraví. S využitím veřejně dostupných souborů dat výzkumníci analyzovali „přirozený experiment“, který se odehrál v Kalifornii, kde obyvatelé státu velmi rychle přešli na elektromobily. Výsledky vyšly v časopise Science of the Total Environment.

Tým porovnával údaje o celkovém počtu registrací elektromobilů, míře znečištění ovzduší a návštěvách pohotovostí souvisejících s astmatem v celém státě v letech 2013 až 2019. Ukázalo se, že vždy současně s tím, jak v konkrétních oblastech rostl počet aut s elektrickým pohonem, klesala úroveň znečištění ovzduší a současně i počet návštěv pohotovosti kvůli výše uvedeným zdravotním problémům.

„Když přemýšlíme o opatřeních souvisejících se změnou klimatu, často je to na globální úrovni, ale myšlenka, že změny prováděné na místní úrovni mohou zlepšit zdraví vaší vlastní komunity, by mohla být hodně silné poselství jak pro veřejnost, tak pro politiky,“ poznamenala Erika Garciová, která studii vedla.

Výzkumníci také zjistili, že celkový počet elektromobilů se v průběhu času zvyšoval především v bohatších oblastech státu. To podle autorů studie ukazuje, jak nespravedlivé jsou dopady klimatických změn i opatření proti nim, protože důsledky jsou horší pro ty chudé.

„O dopadech klimatických změn na zdraví je obtížné mluvit, protože mohou působit velmi děsivě,“ uvedla Sandrah Eckelová, která na studii také pracovala. „Jsme nadšeni, že se diskuze přesouvá ke zmírňování klimatických změn a přizpůsobování se jim. Výsledky našeho výzkumu naznačují, že přechod na elektromobilitu je klíčovou součástí tohoto procesu.“

Přínosy pro zdraví i klima

Tento výzkum byl nesmírně složitý, protože se týká značně mezioborového tématu. V rámci studia účinků zavádění elektromobilů tým analyzoval a porovnával čtyři různé soubory dat. Nejprve vědci získali od státu Kalifornie údaje o elektromobilech. Mezi ně pro zjednodušení řadili jak ty na baterie, tak i plug-in hybridy a vozidla s vodíkovými palivovými články. 

Získali také údaje z míst monitorování ovzduší americké Agentury pro ochranu životního prostředí o hladinách oxidu dusičitého, látky znečišťující ovzduší v souvislosti s dopravou, a o návštěvách pohotovostí v souvislosti s astmatem až na úrovni poštovních směrovacích čísel.

Astma je jedním ze zdravotních problémů dlouhodobě spojovaných se znečišťujícími látkami v ovzduší, jako je oxid dusičitý, které mohou způsobovat a zhoršovat i další onemocnění dýchacích cest a také prohlubovat problémy se srdcem, mozkem a dalšími orgánovými systémy.

Nakonec výzkumníci vypočítali podíl dospělých s bakalářským titulem v jednotlivých oblastech podle směrovacího čísla. Úroveň dosaženého vzdělání se v USA často používá jako ukazatel socioekonomického statusu čtvrti.

Na úrovni poštovních směrovacích čísel došlo na každých dalších dvacet elektromobilů na tisíc obyvatel k 3,2procentnímu poklesu počtu pohotovostních návštěv souvisejících s astmatem a k malému snížení hladiny oxidu dusičitého. Pokud v oblasti žilo jen málo vzdělaných lidí (pod sedmnáct procent), pak rostl počet elektromobilů jen o 0,70 na tisíc osob za rok. V oblastech, kde bylo vzdělaných kolem padesáti procent, ale nárůst činil 3,6.

Dřívější výzkumy ukázaly, že komunity s nedostatečnými službami, jako jsou čtvrti s nižšími příjmy, čelí zpravidla horšímu znečištění a souvisejícím dýchacím problémům než bohatší oblasti. Pokud elektromobily nahradí v těchto čtvrtích vozy na benzinový pohon, mohla by z toho mít daná místa značný prospěch.

„Pokud další výzkum potvrdí naše zjištění, chceme se ujistit, že ty komunity, které jsou nadměrně zatíženy znečištěním ovzduší způsobeným dopravou, budou mít z tohoto úsilí o zmírnění dopadů na klima skutečný prospěch,“ řekla Garciová.