TÉMA

Dálnice D4

Silničáři finišují a příští rok chtějí střihat pásky. Pak se ukáže, kolik budou mít peněz

Silničáři hlásí rekordní počty rozestavěných hlavních tahů a příští rok chtějí otevřít nejvíce kilometrů dálnic v historii. V dalších letech ale Česko bude muset spoléhat – hlavně při stavbě silnic – už převážně jen na vlastní zdroje. Těch evropských už nebude tolik jako nyní.
9. 10. 2023|

Pro další stavbu dálniční sítě zvažuje vláda výraznější zapojení soukromých investorů

Soukromí investoři se mají podle představ ministerstva dopravy mnohem výrazněji zapojit do budování tuzemských dálnic. Kromě už rozestavěné D4 jižně od Příbrami jim chce resort svěřit severní část Pražského okruhu, ale i další úseky.
9. 8. 2023|

Na řidiče čekají objížďky kvůli pokračující stavbě D4 mezi Příbramí a Pískem

Řidiči letos musejí počítat s uzavírkami kvůli pokračující stavbě dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Objížďky na ně budou čekat u Milína na Příbramsku nebo u Letů na Písecku. Projekt v letošním roce vstupuje do třetí stavební sezony a řidiči se už projedou po některých hotových úsecích dálnice, informovala za stavební firmy Daniela Pedret.
2. 3. 2023|

Staví se rekordní množství silnic, řidiči z toho budou mít užitek spíš až příští rok

Nikdy v historii novodobého Česka se nestavělo tolik silnic najednou. Pracuje se na víc než dvou stech čtyřiceti kilometrech nových dálnic a silnic první třídy. Řidiči to ale pocítí až příští rok, protože letos se otevřou spíš jen krátké úseky. Otazník se navíc vznáší nad financováním, ani rozpočet na letošek není zdaleka zajištěný. A v dalších letech bude zřejmě ještě hůř.
14. 1. 2023|

Začala první PPP stavba v Česku, dálniční spojení Prahy s Pískem má být kompletní za tři roky

Začíná stavba více než tří desítek kilometrů dálnice D4. Zároveň výstavba dopravní infrastruktury v Česku vstupuje do éry PPP. Celý chybějící úsek dálnice od Příbrami k Miroticím vznikne naráz do roku 2024. Soukromá firma – respektive konsorcium s názvem ViaSalis – ho nejen postaví, ale po zprovoznění také bude téměř čtvrt století udržovat. Stát mu za to bude po celou dobu platit. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) přirovnal financování PPP stavby k operativnímu leasingu, v budoucnu ho chce využít i na další dálnice, ale také na vysokorychlostní železniční tratě.
7. 6. 2021|

Dálnici mezi Příbramí a Pískem pomůže dostavět soukromník, schválili poslanci

Poslanci schválili finanční závazek státu vůči francouzskému konsorciu DIVia, čím otevřeli cestu k dostavbě dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP). Sněmovna také rozhodla o tom, že kraje postižené těžbou uhlí nedostanou část výnosu z poplatku z vytěžených nerostů, který si dál budou dělit stát a obce.
9. 2. 2021Aktualizováno9. 2. 2021, 22:38|

Když nestihnou poslanci do půlky března schválit stavbu dálnice formou PPP, bude to problém, varuje ředitel stavební firmy

Zda zbylou část dálnice D4 na Příbramsku a Písecku postaví během příštích tří let sdružení firem, které ji potom bude také na účet státu provozovat, nebo jestli se příprava dostavby vrátí o mnoho kroků zpět, je čistě na rozhodnutí Poslanecké sněmovny. Při debatě v Událostech, komentářích se na tom shodli poslanci i ředitel jedné z firem stavebního konsorcia. Zákonodárci se však obávají, že pokud budou – tak jako před Vánoci – časté mimořádné schůze, možná se k potřebnému zákonu nedostanou včas.
7. 1. 2021|

Dálnici poprvé postaví soukromník. Soutěž na část D4 vyhrála francouzská DIVIa

Část dálnice D4 vznikne formou PPP (public-private partnership), tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Postavit a následně provozovat by ji mělo konsorcium DIVia, které tvoří francouzské firmy Vinci a Meridiam. Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká společnost Eurovia. Informovalo o tom ministerstvo dopravy. Úseky bude přitom vlastnit stát, který je za 25 let převezme.
8. 12. 2020|