Majitelé starších aut si v Londýně připlatí, město dvacetkrát zvětšilo zónu nízkých emisí

Londýn rozšířil oblast zpoplatněnou pro řidiče starších aut, která více znečišťují životní prostředí. Za vjezd tam nyní zaplatí 12,50 libry (380 korun), informují o tom britská média. Londýnská zóna nízkých emisí (Ultra Low Emission Zone) už fungovala v centru města, ale nyní je rozlohou téměř dvacetkrát větší. Novým opatřením se britská metropole snaží zlepšit kvalitu ovzduší.

Poplatek se týká aut s benzinovým motorem, která nesplňují unijní emisní normu Euro 4 platnou od roku 2005. Placení se vyhnou majitelé aut s naftovým motorem, která splňují normu Euro 6. Ta platí od září 2015. Jinými slovy auto na benzin musí být mladší než šestnáct let a vůz s pohonem na naftu nesmí být starší šesti let. Opatření se netýká vozidel s hybridním pohonem a sanitek.

Jak se rozšířila Ultra Low Emission Zone v Londýně
Zdroj: marble-arch.london

Území vymezuje okružní silnice na severu (A406) a jižní okruh (A205), které do ní nespadají. Zahrnuje obytné oblasti, kde lidé každodenně používají osobní auta. Na severu do sebe zóna například včleňuje čtvrť Tottenham, na jihu Brixton. Jedna pětina všech aut, která se nyní ve vytyčené oblasti používají, bude muset ze zóny pryč, anebo platit, píše list The Guardian.

Podmínky zpřísňuje Praha i Paříž

Letos v březnu zpřísnil vjezd autobusů do české metropole pražský magistrát. Nově musejí všechna vozidla nad 3,5 tuny, tedy autobusy a nákladní auta, vjíždějící do centra splňovat alespoň emisní normu Euro 4, od července 2022 pak Euro 6.

V Paříži od konce srpna 2021 zase platí pro automobily maximální rychlost 30 kilometrů v hodině. Dříve byla obvyklá rychlost 50 kilometrů v hodině. Radnice si od nového opatření slibuje větší bezpečnost a také menší hluk v ulicích.

Automobilové svazy poukazují i na další kroky radnice francouzské metropole, například rušení parkovacích míst či zdražování parkování ve městě. Vedení Paříže chce také definitivně přeměnit zhruba 50 kilometrů silnic na cyklostezky. Představitelé radnice přitom kritiku svazů automobilistů zcela neodmítají. Podle náměstka pařížské starostky Davida Belliarda je nutné zmenšit prostor, který zabírají automobily v pařížských ulicích.