Když je kufr víc než život. Cestující v Moskvě vytahovali zavazadla, bránili tak evakuaci

Evakuace ruského letadla mohla být rychlejší, cestující přes zákaz zachraňovali své kufry (zdroj: ČT24)

Kolem nouzového přistání letadla Aeroflotu v Moskvě se vznáší vlna kritiky, která míří na některé pasažéry. Ti se místo okamžitého útěku z hořícího stroje snažili zachránit svá kabinová zavazadla a bránili tak rychlé evakuaci. Experti na leteckou dopravu přitom varují: v takto vyhrocené situaci se jedno zavazadlo rovná jeden lidský život.

Nedělní tragédii na ruské vnitrostátní lince mohl způsobit blesk. Přeživší mluví o rozhodném postupu posádky. Letuška Taťána Kasatkinová tahala jednoho pasažéra za druhým za límec na skluzavku, aby evakuaci urychlila. Stihla to za 55 vteřin, přesto zemřelo 41 lidí.

Podle odborníků obětí mohlo být méně. Záběr pořízený jedním ze zachráněných pasažérů ukázal, že minimálně dalších pět lidí si během evakuace i přes zákaz odneslo svoje zavazadlo.Jedním z takových cestujících byl Dmitrij Chlebuškin, který seděl v desáté řadě. Od třinácté dál už nikdo nepřežil. Po havárii si dokonce na leteckou společnost stěžoval: „Jsou to bezcitní a neprofesionální lidé. Čtyřicet minut jsem je žádal o vrácení peněz za letenku a stejně mi nic nedali,“ prohlásil přeživší. 

V případě nouzové evakuace existují hlavní zásady, které je bezpodmínečně nutné dodržet: na slovo poslouchat palubní personál, nechat zavazadla tam, kde jsou, nezdržovat se hledáním kabátů a natáčením videí a co nejrychleji letadlo opustit nouzovým východem.

Zpravodaj ČT Karas: Hlavní vyšetřovací verzí je nyní zásah blesku (zdroj: ČT24)

Fatální zdržení

„Pokud si zejména cestující uprostřed začnou vyndávat zavazadla místo toho, aby postupovali směrem k únikovému východu, tak to neznamená nic jiného, než že lidé za nimi musí počkat. V situaci, kdy o výsledku evakuace rozhodují doslova vteřiny, to může být fatální. A často také bývá. Známe z praxe případy, kdy ani přítomnost kouře v kabině nevedla k tomu, aby všichni dodržovali pokyny k evakuaci, které dostali,“ uvedl expert na počítačové simulace evakuací z VUT v Brně Tomáš Apeltauer.

Třeba v roce 2011 se nesprávně zachovali cestující letu Cathay Pacific, který musel přistát po vzletu ze Šanghaje, nebo pasažéři hořícího letadla British Airways, které muselo nouzově přistát v Las Vegas v roce 2015. Většina lidí tehdy vystoupila i s kufry.

„Jeden ze zdokumentovaných případů je z roku 2016 z Dubaje z linky společnosti Emirates, který přesně ukazuje to, co se dít nemá, kdy i přítomnost dýmu v kabině a hlášení pokynů k evakuaci znamenala, že řada cestujících začala nejprve řešit svá zavazadla. Lidé zkrátka mají tendenci být postupně otupělí k rizikům, zejména k těm, která nezažívají pravidelně nebo ze své vlastní zkušenosti,“ míní Apeltauer.

Řada cestujících podle něj nedává pozor, když jde o bezpečnostní pokyny. „Pak se nelze divit, že když nouzová situace skutečně nastane, tak si ani nepamatují, co slyšeli před hodinou, když letadlo startovalo,“ upozornil expert.

Expert na počítačové simulace evakuací: Lidé často bezpečnostní pokyny nevnímají (zdroj: ČT24)