Budoucnost dopravy? Čína zkouší obří autobus. Nadjede zácpy a neničí ovzduší

Čína testuje obří futuristický autobus, který nikdy neuvázne v zácpě, protože pod ním mohou projíždět auta. Elektrobus pojme kolem 300 cestujících, pohybuje se rychlostí až 60 kilometrů za hodinu a měl by pomoci zlepšit kvalitu ovzduší.

První vyvýšený autobus na světě dostal název TEB-1. Je zhruba 22 metrů dlouhý a 7,5 metru široký. Při spojení čtyř vozidel pojme až 1200 pasažérů. Čínští vývojáři představili svou vizi před šesti lety. Čínská média tehdy celý koncept hodnotila jako čistou fantazii.

Společnost Transit Explore Bus předvedla vozidlo na květnovém technologickém expu v Pekingu, v úterý pak v severočínském městě Qinhuangdao začaly testovací jízdy prototypu. Autobus projel 300metrovou dráhu v podmínkách simulovaného provozu. Technici zkoušeli brzdy, tah a spotřebu, sdělila televize Nová Čína.

„Je tu dost prostoru, aby si postarší dámy zatancovaly,“ žertoval podle BBC jeden z pasažérů. Do konce roku chce firma uvést stroj do provozu.

Autobus překlene silnici, přičemž jeho spodní část je výše než auta, takže ta mohou projíždět pod ním. Vozidlo má pomoci v boji proti dopravním zácpám, které jsou v Číně na denním pořádku.

Nabíječky jsou umístěny podél vozidla v případě, že by mu docházela energie. Díky své šířce je kabina autobusu velice prostorná – pojme přes tisíc cestujících.

Podle hlavního inženýra je největší výhodou tohoto dopravního prostředku to, že ušetří hodně silničního prostoru a navíc stojí jen šestnáct procent nákladů, které by musely úřady vynaložit na stavbu metra. Emise CO2 by měl projekt snížit o 2500 tun, prohlásil v květnu inženýr.

O projekt už projevily zájem další státy jako Francie, Indie, Indonésie nebo Brazílie, které by chtěly svou verzi dopravního prostředku.

O podjízdném autobusu se začalo hovořit i v souvislosti se stokilometrovou zácpou na tibetské dálnici, kde lidé trávili celé dny. Aby zabránila podobným situacím, musí Čína rychle zlepšit dopravní infrastrukturu a především chování čínských řidičů, kteří nerespektují pravidla. Není výjimečná ani jejich jízda po dálnici v protisměru.

Dopravu ve městech v budoucnu určitě změní koncepty sdílené ekonomiky, to znamená carsharing a bikesharing. Dnes dorůstající generace, která ještě nemá řidičské průkazy, považuje vozidlo za pouhou věc, tedy za úplně jiný nástroj než my.
Zdeněk Lokaj
odborník na dopravní systémy z ČVUT