Saúdky slaví malé vítězství: Poprvé v historii mohly k volbám

Ženy v Saúdské Arábii se vůbec poprvé směly zúčastnit voleb, při nichž se vybírali členové místních rad. Ženy mohly volit i kandidovat. Saúdská Arábie vyznává přísnou vahhábovskou formu islámu. Součástí tohoto učení je pohlavní segregace, oddělování mužů a žen, a výrazné omezování práv a svobod žen. Zvolení některé z kandidátek není pravděpodobné. Spíš jim předpovídají místo v přímo jmenované třetině radních.

O křesla ve 284 místních radách usilovalo asi 900 žen a 6000 mužů. V zemi o 20 milionech obyvatel se zaregistrovalo necelého 1,5 milionu voličů, z nichž 1,3 milionu jsou muži a 130 tisíc ženy. Volily se jen dvě třetiny členů místních rad, zbylá třetina bude jmenována přímo. Odborníci soudí, že ženy by se mohly objevit právě v této jmenované skupině radních. Sčítání výsledků začne v neděli.

Pro některé ženy byla šance odevzdat svůj hlas emotivní záležitostí. „Zatím jsme takové věci viděli jen v zahraničních televizích,“ řekla třicetiletá Avátif Marzúková, která volila ve škole v Rijádu a neubránila se slzám. Jednou z kandidujících v Rijádu byla dětská lékařka Amal Badraddín Saváríová. „Abych vám řekla pravdu, nekandiduji, abych vyhrála. Zvítězily jsme už tím, že jsme se zúčastnily,“ řekla k poznámce, že ženy mají zřejmě malou šanci na zvolení. „Přišla jsem podpořit jednu z kandidátek. Jsou to skvělé novinky. Dává nám to naději do budoucnosti - naději, že se ženy postupně dostanou do všech sektorů v zemi,“ dodává další volička Jawaher.

Ženám saúdské úřady například nevydávají řidičské průkazy, byť jim řízení automobilu výslovně nezakazují. Saúdské Arabky bez souhlasu opatrovníků, jimiž jsou manželé, ale také otcové, bratři nebo další mužští příbuzní, rovněž nesmějí cestovat ani vyřizovat mnoho rodinných záležitostí.

Přísné oddělení mužů a žen platilo také ve volebních místnostech, které musely být vyhrazeny vždy jen jednomu pohlaví. Ženy před vchody přiváželi muži a čekali na ně v autech; novináři se k voličkám dostávali velmi těžce, byť byly zahalené od hlavy k patě. Některé ženy si nepřály být fotografovány a nelíbila se jim přítomnost fotografů.

Třiapadesátiletý Muhammad Chimarí čekal před ženskou sekcí volební místnosti v Rijádu na svou dceru v autě. „Povzbudil jsem ji, aby šla volit, chceme konečně skoncovat s těmi bariérami. Pokud je místnost oddělená, ženy se nemíchají s muži, proč by neměla volit?“ řekl o své dceři, která pracuje jako učitelka. „Ženy jsou učitelkami, lékařkami, zdravotními sestrami a inženýrkami. Jsem pro vše, co neporušuje šaríu (islámské právo),“ dodal.

Mnozí z voliček a voličů dali hlas mužskému kandidátovi, protože v kampani neměli možnost seznámit se dostatečně s kandidujícími ženami. Našli se ale i kritici nového pořádku. Abdalláh Majtib mířící do volební místnosti ve své čtvrti v Rijádu nevidí důvod, proč by ženy měly volit. „Na takových místech nemají co dělat. Žena má být doma, starat se o dům a vychovávat novou generaci. Když jí dovolíme chodit ven a dělat takové věci, kdo se postará o mé syny?“ řekl.

O otevření voleb ženám - ovšem pouze na místní úrovni - rozhodl král Abdalláh. Král Salmán, který v lednu nastoupil po jeho smrti na trůn, pokračuje v opatrných změnách svého nevlastního bratra. Poslední dekáda byla v Saúdské Arábii ve znamení vůbec prvního vypsání místních voleb, snížení volebního věku na 18 let, jejich otevření ženám a také omezeným vpuštěním žen do královského poradního sboru. Proti čemu pokrokové Saúdky bojují, ilustruje i diskvalifikace dvou kandidátek nynějších voleb: Lúžejn Hathlúlové za to, že porušila zákaz ženám řídit auto, a Nassímy Sadáhové za občanský aktivismus.