Český paleontolog Vodrážka objevil v Antarktidě unikátní zkameněliny

Praha - Český paleontolog Radek Vodrážka z České geologické služby našel na Antarktidě jedinečné množství zkamenělin. Vytvořil kolekci, která je svým rozsahem podle vědců ohromující. Sbírku tvoří zkamenělé korály, zuby žraloků i kosterní pozůstatky vodních vymřelých plazů.

Čeští geologové a paleontologové dělají v Antarktidě výzkumy v místech, které nejsou pokryty ledem. Takové unikátní podmínky nabízí ostrov James Ross, kde se nachází 15 kilometrů široká a 20 kilometrů dlouhá oblast bez ledové pokrývky. Zbytek ostrova je pokryt pěti sty metry ledovce. Pod antarktickým ledovcem pravděpodobně leží mnoho zkamenělin, ale v současné době nejsou pro vědce přístupné.

Paleontolog Radek Vodrážka není prvním vědcem, který působí na tomto ostrově. Přesto tam jako první objevil zkameněliny hub a několik kostí z mořského ještěra plesiosaura. „Zatímco v Americe, Evropě nebo na jiných kontinentech působí paleontologové již 200-300 let, tak do Antarktidy se jezdí krátkou dobu a lokality nejsou vysbírány a dostatečně popsány. Pokud má člověk tu unikátní možnost tam pracovat, pak má zároveň velkou šanci objevit něco nového,“ dodává geolog Petr Mixa.

Rozhovor s geologem Petrem Mixou (zdroj: ČT24)