Berlín - Rozšířená realita se stává novým fenoménem. Technologie, která doplňuje nasnímaný obraz o virtuální objekty a informace zatím našla využití hlavně v reklamě a marketingových akcích. Vývojáři se už však zaměřili na mobilní telefony. Popularita nové vymoženosti začala růst, což dokazují i čísla. Do roku 2014 má vydělat až 350 milionů dolarů.
Nejen turisté objevují rozšířenou realitu
Od pádu Berlínské zdi už uplynulo 20 let. Kdo chce, má možnost ji spatřit na obrazovkách chytrých telefonů. „Rozšířená realita sama o sobě je technologie, kdy všechny reality doslova vidíte kolem sebe. Můžete je rozšířit a doplnit o digitální informace,“ popisuje průkopník technologie Layar Maarten Lens-Fitzgerald.
Princip je jednoduchý. Kamera v mobilním telefonu snímá obrázek, který hned zobrazí a navíc ho doplní o informace. Například o tom, co na obrázku ve skutečnosti je. V New Yorku například ukáže World Trade Center a v Londýně místa spojená s kapelou Beatles. „Ten fenomén můžeme přirovnat třeba k internetu v roce 1994, kdy se na trhu objevily Windows a Internet Explorer. Totéž nyní děláme my - rozšířenou realitu instalujeme do mobilních telefonů. Poznatky se také snažíme aplikovat na Amazon nebo Ezay,“ uvádí Lens-Fitzgerald.
Jedním z prvních impulsů pro rozšířenou realitu byly armádní zakázky. Šlo o speciální brýle, které by kromě nočního vidění na displeji zobrazovaly i informace o pozorovaném objektu. Oblibu si teď ale získá i u turistů. Pomůže jim rychle se zorientovat a získat informace o tom, co vidí.