Indonéští záchranáři našli trosky ruského Superjetu

Jakarta - Indonéským záchranářům se podařilo lokalizovat trosky ruského letounu Suchoj Superjet 100, který se ve středu se 45 lidmi na palubě zřítil do džungle na západě Jávy. Trosky identifikovali piloti záchranářských vrtulníků, které se po rozbřesku vydaly do oblasti předpokládaného neštěstí. Havárii zřejmě nikdo nepřežil. Indonéští záchranáři již nalezli první těla cestujících. Příčina zřícení letadla zatím není známa. Podle expertů bylo v dobrém technickém stavu, na vině mohlo být špatné počasí. Podle prvních vyšetřovacích verzí mohla být na vině lidská chyba.

Letoun se podle indonéského televizního kanálu Metro TV zřítil u města Bogor jižně od metropole Jakarty. Podle původních zpráv bylo na palubě 50 lidí, z toho osm Rusů. Indonéská pobočka společnosti Suchoj dnes informaci upřesnila na 45 lidí. Bez bližších podrobností oznámila, že před startem stroj opustilo pět osob. Kromě posádky byli na palubě indonéští novináři, několik ruských diplomatů a zástupci výrobce. „Snažím se to přijmout a jsem ráda, že bylo letadlo nalezeno. Pořád doufám, že můj bratr mohl nehodu přežít,“ prohlásila příbuzná jednoho z pasažérů.

Na místě katastrofy nejsou podle záchranářů žádné známky o přeživších. Trosky leží těsně pod vrcholem hory Salak ve výšce asi 1 500 metrů. Piloti čtyř nasazených helikoptér rozeznali barevné označení na plášti trupu. Ke stroji se nyní pokoušejí dostat záchranáři i po zemi, cestu jim ale komplikuje hornatý terén zarostlý vegetací.  

Přepravu těl komplikuje hornatý terén

Přeprava těl z místa havárie bude kvůli přírodním podmínkám velmi komplikovaná. Nalezené ostatky záchranáři pravděpodobně uloží do transportních sítí a pomocí lana je vytáhnou do helikoptéry. Zdlouhavá podle RIA Novosti bude také následná identifikace pomocí analýzy DNA.

Příbuzná oběti letecké nehody
Zdroj: ČTK/AP/Tatan Syuflana

Vyšetřovatelé zatím pro pád letadla nemají žádné vysvětlení

Podle společnosti Suchoj byl letoun v perfektním technickém stavu, podle letištní služby bylo počasí klidné a viditelnost navzdory mlze dostatečná. Pro Rusko je nehoda velkou ranou. Se strojem totiž byly spojovány velké ambice. Mělo jít o znovuzrození ruského leteckého průmyslu, do jehož vývoje ruská vláda masivně investovala.

Letadlo mělo v Indonésii absolvovat sérii předváděcích letů. Stroj, který je prvním ruským dopravním letadlem vyrobeným po rozpadu SSSR, je určen pro střední tratě. Zákazníci, většinou ze zahraničí, si objednali zatím 170 kusů. Superjet 100 už nyní létá na linkách ruského Aeroflotu a arménské společnosti Armavia. Na jeho vývoji se podílely i italské a francouzské společnosti.

Ruslan Puchov, ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií:

„Nehoda nepochybně zpomalí celý program a poškodí pověst stroje. Ale celý program to nezastaví a Superjet se bude prodávat jak na domácím, tak na mezinárodním trhu.“

Ruští experti se nyní obávají, aby nehoda nepřekazila ambiciózní plány ruského průmyslu. „Všichni doufáme, že incident v Jakartě neovlivní zakázky na Superjet,“ citují média nejmenovaného činitele ruského ministerstva průmyslu a obchodu. Závěry si zákazníci nejspíše vyvodí až po objasnění příčin nehody.

Jsou zakázky ohrožené?

Asijské předváděcí turné Superjetu, během něhož se nehoda stala, bylo první „road show“ svého druhu v dějinách ruského civilního letectví. Stroj měl zavítat do šesti zemí: po Kazachstánu, Pákistánu a Barmě měl z Indonésie letět ještě do Laosu a Vietnamu. Jak v rozhovoru pro ČT upřesnil spolupracovník aktuálně.cz Jiří Just, právě do Asie chce Rusko Superjety prodávat, protože evropský a americký trh už je zabrán jinými společnostmi.

Se Superjetem vstoupil Suchoj na trh dopravních letadel před dvěma lety. Měl vysoké ambice - chtěl obsadit 15 procent obchodu s letouny středních tratí, kde dominují firmy Bombardier a Embraer. První stroje koupil ruský Aeroflot - nová letadla mají nahradit zastaralou domácí flotilu. Suchoj ale zaujal i ve světě - do teď posbíral objednávky na 170 letadel. Konkrétně v Indonésii se jich chystal prodat přes 40, zakázka teď ale visí ve vzduchu.

„Nehoda nepochybně zpomalí celý program a poškodí pověst stroje,“ upozornil ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií Ruslan Puchov. „Ale celý program to nezastaví a Superjet se bude prodávat jak na domácím, tak na mezinárodním trhu,“ dodal. Otazník ale podle tisku visí nad zájmem barmských vojáků. Ti loni zrušili objednávku na dva rusko-ukrajinské stroje An-148 poté, co se jeden letoun při předváděcím letu ve Voroněži zřítil. Nepomohlo, že nehoda byla posléze objasněna chybou při pilotáži. Vůbec největší ostudu si ale v roce 1973 vysloužil sovětský nadzvukový stroj TU-144. Technicky nedotažené letadlo se zřítilo na aerosalonu v Paříži. Kromě posádky zemřelo i osm lidí na zemi.