V Nikaragui vyroste konkurence Panamskému průplavu. Místní protestují

Managua - Když se před více jak stoletím rozhodovalo mezi Panamou a Nikaraguou o tom, ve které z těchto zemí se kopne do země, aby zde byl vybudován nový průplav spojující Tichý oceán s Atlantikem, tahala Nikaragua v tomto souboji za kratší konec. Nyní je velmi reálné, že se takového kanálu na svém území dočká. Už v prosinci by se měl začít stavět. Investice do projektu řízeného Číňany mají dosáhnout čtyřiceti miliard amerických dolarů.

U části nikaragujské populace vzbuzuje projekt řadu obav a označují ho za čínský neokolonialismus. Třeba obyvatelé města Rivas jsou obvykle vstřícní. Už několik měsíců ale protestují proti těm, které vnímají jako kolonizátory. Kdysi jimi byli Španělé, teď - jak tvrdí všudypřítomné nápisy - jsou v této roli Číňané. „Nejsme proti rozvoji, ať země vzkvétá. Ale to, co tu dělají, jim nedovolíme,“ stěžuje si Julia Espinosová, jedna z protestujících.

Nad megaprojektem nového kanálu se vznáší otazníky (zdroj: ČT24)

Jorlene Castillová zase upozorňuje na fakt, že průplav má vést přes jezero Nikaragua, největší svého druhu v rámci Střední Ameriky. Žijí v něm i vzácní sladkovodní žraloci. „Jsme závislí na rybolovu. Pereme tu a bereme odsud vodu. Jestli to nepůjde, budeme muset jít jinam,“ bojí se Castillová.

  • Nikaragujský kanál bude třikrát delší než jeho starší bratr v Panamě, protože bude na délku měřit téměř 277 kilometrů. Široký by měl být přes 250 metrů a hluboký až tři desítky. A plavbu umožní i lodím s nosností 250 tisíc tun – což je dvakrát více, než pojme panamský rival i po svém plánovaném rozšíření.
Mapa chystaného průplavu napříč Nikaraguou
Zdroj: ČT24

Faraónskou stavbu nového průplavu dostala do režie dva roky stará čínská společnost. Ta ho pak bude spravovat minimálně 50 let. Letos v červenci dala stavbě zelenou speciální vládní komise. „Jsme si jistí, že až budou mít lidé informaci, jaký to je pro ně přínos, tak se z nich stanou zastánci tohoto megaprojektu,“ věří Telémaco Talavera, mluvčí vládní komise.

Kam chudá země přemístí své obyvatele, které stavba připraví o domovy, nebo jak nakrmí na 50 tisíc stavebních dělníků z Číny - o tom úřady moc nemluví. Jindy politicky zdrženliví Nikaragujci začínají hněv obracet i proti levicové vládě. Stavba by měla trvat pět let. Jak se budou protesty vyvíjet po jejím zahájení a zda přinesou nějaké otřesy na nikaragujské politické scéně, se zatím nikdo neodváží odhadnout.

Karel Zeman, kapitán dálné námořní plavby: „Postavit nový průplav má smysl, neboť současný Panamský je zahlcený a přetížený. Jeho roční kapacita je tři sta milionů tun zboží ročně a výhled do roku 2025 mluví o dvojnásobném množství. Tento kanál už by to nepobral. Na jeho průjezd, který trvá osm až deset hodin, se nyní na obou koncích průplavu čeká třicet až čtyřicet hodin. To je hodně a skutečně to velmi zdržuje.“