Gayové a lesby nechají v Česku ročně až 12 miliard

Praha - Příjmy z tzv. queer turistiky u nás podle některých odhadů dosahují ročně až 12 miliard korun. Právě proto je podle odborníků festival sexuálních menšin Prague Pride šancí pro tuzemské hotely, restaurace a obchodníky. Organizátoři očekávají, že na festival přijede přibližně stejně účastníků jako loni, tedy asi 25 tisíc. Návštěvníci ze zahraničí by mohli tvořit až 40 procent účastníků. Podle hoteliérů jsou homosexuální turisté ochotni během pobytu utratit i dvakrát víc než ostatní hosté.

Markéta Foglová, vedoucí oddělení výzkumů a analýz Czechtourism

„Není to vůbec jednoduché (spočítat příjmy z queer turistiky). Neexistují statistiky a nikde se neeviduje, pokud přijede turista, jakou má sexuální orientaci. Čísla vychází především z návštěvnosti různých klubů nebo služeb pro tuto klientelu nebo třeba gay friendly hotelů. Dá se vycházet i přímo z průzkumů mezi touto komunitou.“

Vyšší počty rezervací, hlavně ze zemí západní a střední Evropy, potvrzuje i ředitel obchodu a marketingu pražského hotelu Kempinski Daniel Tylinger. „Předpokládáme, že význam Prague Pride v následujících letech i nadále poroste a bude lákat do metropole stále více hostů, stejně jako je tomu nyní v zemích západní Evropy. Pro hotel Kempinski prozatím není důležitý ekonomický přínos, který v letošním roce nebude nijak výrazný, ale spíše přínos společenský,“ míní Tylinger.

Rostoucí prodeje zaznamenávají i někteří obchodníci zaměření na gay zákazníky. „Prodeje jsou nyní v našem obchodě zhruba na úrovni předvánočního období. Největší poptávka je po vlajkách a barvách na obličej,“ vysvětlila Markéta Navrátilová z Queershop.cz.

Komentář Markéty Foglové z CzechTourism (zdroj: ČT24)

Podle odborníků mohou podobné akce, jako je Prague Pride, přispět k propagaci Česka jako velmi přátelské země k menšinám, a posilovat tak počet příjezdů gay a lesbických turistů. „Česká republika, potažmo Praha, je oblíbená a považovaná za tolerantní,“ říká vedoucí oddělení výzkumů a analýz z agentury Czechtourism Markéta Foglová.

Gayové a lesby pomůžou (nejen) pražskému turismu

Do Česka podle viceprezidenta Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Tomia Okamury ročně přijíždí zhruba 400 tisíc homosexuálních turistů. „Z hlediska cestovního ruchu je Prague Pride přínosem, jsme v situaci, že bojujeme o každého turistu, a tato akce zajistí pro svoji cílovou skupinu propagaci Prahy jako destinace. Je zajímavá i z hlediska útrat, jelikož homosexuální turisté utrácí ve světě v průměru více než ostatní, protože nemají výdaje spojené s dětmi,“ doplnil.

Gayové a lesby stráví podle Alice Dvořákové z agentury CzechTourism obvykle při tomto druhu cestovního ruchu v dané destinaci v průměru tři noci. „Podle průzkumů si téměř 40 procent homosexuálních turistů vybírá luxusní hotely,“ uvedla Dvořáková. Většina zahraničních návštěvníků pochází podle odhadů agentury CzechTourism z Německa, Nizozemska, Slovenska, USA, Belgie a Rakouska.

Prague Pride 2011
Zdroj: Lidove noviny/Frantisek Vlcek/ISIFA

V současnosti je v České republice kolem 30 specializovaných podniků pro homosexuály, jako jsou kluby, kavárny a sauny. V hlavním městě jsou již také speciální ubytovací zařízení pro homosexuální turisty.