Navádění pilotů přistávajících v Ostravě se přesune do Prahy. Nová řídicí věž přitom neslouží ani čtyři roky

Řízení letového provozu chce část svých služeb přesunout z ostravského letiště do Prahy. K podobnému kroku firma přistoupila už dříve v případě Brna nebo Karlových Varů. Moravskoslezskému kraji se ale plánované omezení nelíbí.

Řídicí věž Letiště Leoše Janáčka by měla být už za rok bez takzvaného přibližovacího střediska. „Přibližovací středisko řízení v Ostravě poskytuje letové provozní služby letům ať už přilétávajícím, nebo odlétajícím a dále například příletům do Pardubic nebo Hradce Králové. Celý sektor, který řídíme, se táhne na sever republiky až zhruba k Mostu,“ popsal vedoucí letových provozních služeb Václav Vojna.

Část personálu, která teď v řídicí věži pracuje, se přesune do Prahy, odkud by měla navádět i piloty přistávající v Ostravě. „Komplikace je to, že odchází ten největší byznys. Středisko bude ztrátové a je samozřejmě otázka, jak se na to pak budou dívat v Praze, proč držet ztrátové středisko v Ostravě,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka (ODS).

Nejčernějším scénářem by podle něj bylo, kdyby se do Prahy přesunulo veškeré řízení provozu. „To letiště bude bez řízení, to znamená, že nebude poskytovat takové služby jako dneska,“ popsal své obavy Unucka.

Naopak podle mluvčího Řízení letového provozu Richarda Klímy kvalita a objem služeb v Ostravě zůstanou zachované. „Naopak dojde k výraznému zefektnivnění a výsledně pak i ke zvýšení kapacity celého českého vzdušného prostoru a lepšímu využití pracovní síly řídících letového provozu jako vysoce kvalifikované profese,“ řekl Klíma.

Řídicí středisko funguje teprve od roku 2016

Na Letišti Leoše Janáčka byl provoz nového provozního střediska a letištní řídicí věže zahájen v červnu 2016. Řídicí centrum stálo 150 milionů korun. „Je vidět, že se nesoustředíme pouze na Prahu a na jedno centrum, ale jsme připraveni poskytnout služby i v regionech a zabezpečit vlastně i leteckou dopravu do regionů,“ řekl při otevírání tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Po plánovaných změnách by ale na ostravském letišti měl zůstat jen pracovník, který zajistí vizuální kontakt s letadlem. Klesání stroje bude řízené z Prahy.

Přesto podle Klímy Řízení letového provozu podporuje rozvoj regionálních letišť. „Projekt optimalizace byl s kraji intenzivně komunikován jako jeden z kroků, který k tomuto cíli může významně přispět. Nejdůležitějším prvkem však je, že celý projekt optimalizace byl schválen a podporován leteckými dopravci, tedy zákazníky, kteří za služby na letištích platí,“ řekl.

Kraj chce o zachování služby na Letišti Leoše Janáčka v Ostravě jednat s ministerstvem dopravy i firmou Řízení letového provozu. Ta už ale počítá s tím, že službu do Prahy přesune příští rok v lednu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Moravskoslezský kraj

Nová kavárna v Ostravě nabízí práci mladým z dětských domovů

Vaří kávu, připravují jídlo, ale zároveň se podílejí na směřování celého podniku. Znevýhodněné osoby – lidé se zdravotním postižením, senioři i dlouhodobě nezaměstnaní – nacházejí uplatnění v sociálních podnicích. V Ostravě například nově vznikla kavárna Pokec kafé, kde jako brigádníci pracují mladí lidé z dětských domovů.
včera v 07:10

K soudu míří kvůli první odhalené varně klefedronu osm lidí

Ostravský státní zástupce obžaloval skupinu osmi lidí, kteří údajně provozovali první nalezenou varnu drogy klefedron v Česku. Jednotlivým obviněným hrozí pět až patnáct let vězení. České televizi to sdělil ostravský krajský státní zástupce Libor Malý. Celníci odhalili varnu klefedronu letos v dubnu na Ostravsku. Při razii zajistili 953 kilogramů nové psychoaktivní substance se stimulačním účinkem a vysokou toxicitou.
15. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025

Na D56 u Ostravy bouralo několik aut, jeden člověk zemřel

Provoz na dálnici D56 u Ostravy od rána komplikuje vážná nehoda u Paskova. Zranilo se při ní pět lidí, jeden člověk v důsledku vážných zranění zemřel v nemocnici. Dálnice musela být kvůli vysypanému dřevu z nákladního auta obousměrně uzavřená. Před 17:00 se na dálnici podařilo zprovoznit jeden pruh ve směru na Ostravu, informovalo Národní dopravní informační centrum. Nyní se tak po dálnici jezdí jedním pruhem v každém směru.
11. 12. 2025Aktualizováno11. 12. 2025

Příspěvek na péči pokryje jen zlomek potřeb, říká aktivista se svalovou atrofií

Adam Kratochvíl trpí spinální svalovou atrofií a bez pomoci druhých se neobejde. Přesto pomáhá jiným: přednáší na školách o životě s handicapem, spolupracuje s Ostravskou univerzitou jako konzultant a jako sociální pracovník pomáhá lidem zorientovat se v obtížných životních situacích. Lidé se svalovou atrofií se podle něj potýkají s nedostatkem osobních asistentů i s tím, že příspěvek na péči pokryje jen zlomek jejich skutečných potřeb. Péče tak často dopadá na rodinu, mnohdy na rodiče ve vyšším věku. Osobní asistence je podle něj existenční nutnost, bez které není možné žít důstojný a aktivní život, řekl v Událostech, komentářích moderovaných Janou Peroutkovou.
11. 12. 2025
Načítání...