Navádění pilotů přistávajících v Ostravě se přesune do Prahy. Nová řídicí věž přitom neslouží ani čtyři roky

Řízení letového provozu chce část svých služeb přesunout z ostravského letiště do Prahy. K podobnému kroku firma přistoupila už dříve v případě Brna nebo Karlových Varů. Moravskoslezskému kraji se ale plánované omezení nelíbí.

Řídicí věž letového provozu na ostravském letišti Leoše Janáčka
Zdroj: ČTK Autor: Drahoslav Ramík

Řídicí věž Letiště Leoše Janáčka by měla být už za rok bez takzvaného přibližovacího střediska. „Přibližovací středisko řízení v Ostravě poskytuje letové provozní služby letům ať už přilétávajícím, nebo odlétajícím a dále například příletům do Pardubic nebo Hradce Králové. Celý sektor, který řídíme, se táhne na sever republiky až zhruba k Mostu,“ popsal vedoucí letových provozních služeb Václav Vojna.

Část personálu, která teď v řídicí věži pracuje, se přesune do Prahy, odkud by měla navádět i piloty přistávající v Ostravě. „Komplikace je to, že odchází ten největší byznys. Středisko bude ztrátové a je samozřejmě otázka, jak se na to pak budou dívat v Praze, proč držet ztrátové středisko v Ostravě,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka (ODS).

Nejčernějším scénářem by podle něj bylo, kdyby se do Prahy přesunulo veškeré řízení provozu. „To letiště bude bez řízení, to znamená, že nebude poskytovat takové služby jako dneska,“ popsal své obavy Unucka.

Naopak podle mluvčího Řízení letového provozu Richarda Klímy kvalita a objem služeb v Ostravě zůstanou zachované. „Naopak dojde k výraznému zefektnivnění a výsledně pak i ke zvýšení kapacity celého českého vzdušného prostoru a lepšímu využití pracovní síly řídících letového provozu jako vysoce kvalifikované profese,“ řekl Klíma.

Řídicí středisko funguje teprve od roku 2016

Na Letišti Leoše Janáčka byl provoz nového provozního střediska a letištní řídicí věže zahájen v červnu 2016. Řídicí centrum stálo 150 milionů korun. „Je vidět, že se nesoustředíme pouze na Prahu a na jedno centrum, ale jsme připraveni poskytnout služby i v regionech a zabezpečit vlastně i leteckou dopravu do regionů,“ řekl při otevírání tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Po plánovaných změnách by ale na ostravském letišti měl zůstat jen pracovník, který zajistí vizuální kontakt s letadlem. Klesání stroje bude řízené z Prahy.

Přesto podle Klímy Řízení letového provozu podporuje rozvoj regionálních letišť. „Projekt optimalizace byl s kraji intenzivně komunikován jako jeden z kroků, který k tomuto cíli může významně přispět. Nejdůležitějším prvkem však je, že celý projekt optimalizace byl schválen a podporován leteckými dopravci, tedy zákazníky, kteří za služby na letištích platí,“ řekl.

Kraj chce o zachování služby na Letišti Leoše Janáčka v Ostravě jednat s ministerstvem dopravy i firmou Řízení letového provozu. Ta už ale počítá s tím, že službu do Prahy přesune příští rok v lednu.