České firmy častěji pronikají na americký trh. USA zkoušejí dobýt česnekové brambůrky z Moravy

Brambůrky ze Strážnice míří na americký trh (zdroj: ČT24)

Zájem českých firem o vstup na americký trh se v posledních letech zvyšuje a čím dál častěji se jim daří ve Spojených státech prosadit. Podle Svazu průmyslu a dopravy by měl být export českých firem za loňský rok rekordní. Američanům zachutnaly třeba česnekové brambůrky ze Strážnice, úspěch slaví i košer slivovice z Vizovic.

První brambůrky usmažili před třiceti lety v bufetu u letního kina, teď už ve Strážnici na Hodonínsku vyrobí 10 tisíc balení za hodinu. „Firmu založil tatínek v roce 1989, tehdy ještě na povolení Národního výboru. Od té doby jsme šli krok po kroku, učili jsme se výrobu za běhu a začínali jsme opravdu od nuly,“ popsal spolumajitel firmy Petr Hobža.

Každý den zpracují přes 40 tun brambor. Většinu nakupují od českých dodavatelů, jen ti ale nestačí, a tak jim vypomáhají i farmáři z Maďarska, Francie nebo Německa. Většinu balení prodají v Česku. Společnosti se ale podařilo proniknout i do USA, Američanům totiž zachutnaly brambůrky s příchutí česneku.

„Česnekové brambůrky ve Spojených státech jsou tabu, právě jejich unikátnost nám dává možnost dostat se k spotřebitelům daleko blíže než tamější výrobci,“ vysvětlil Hobža. Brambůrky z jižní Moravy ale nejsou to jediné, co na americkém trhu uspělo.

Kromě brambůrků i slivovice nebo kytary

Podle Svazu průmyslu a obchodu má ve Spojených státech aktuálně zastoupení přes 40 větších českých firem. „V roce 2018 budou mít české vývozy do Spojených států hodnotu přes 90 miliard korun, což je rekordní číslo, a bude se jednat asi o tříprocentní nárůst oproti roku 2017,“ uvedl ředitel sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy Lukáš Martin.

Kromě výrobců brambůrek se v Americe daří třeba i košer slivovici z likérky z Vizovic na Zlínsku. Vyváží se tam ale i medicínská technika z Brna nebo kytary vyrobené ve Velkých Němčicích na Břeclavsku.