Jak splavná bude Vltava? Povodí tlačí na prohloubení plavební komory Kořensko

Na řekách v Česku už se naplno rozběhla plavební sezona. Na Vltavě se to týká úseku z Českých Budějovic po Orlickou přehradu. Ve skutečnosti však ani lodě, které by tam plout mohly, pořád nemají garanci, že celý tento úsek v jeho plné délce proplují. Opakovat se totiž může situace z předchozích let, kdy nedostatek vody uzavřel plavební komoru Kořensko.

Video UvR: Lodní doprava na Vltavě
video

UvR: Lodní doprava na Vltavě

Před dvěma lety skončil projekt splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Orlickou přehradou. Kromě vybudování plavebních komor v Hněvkovicích vznikly i další v Hluboké nad Vltavou a v Českém Vrbném. Projekt vyšel bezmála na dvě miliardy korun.

Jenže nedostatek vody v posledních letech předčasně uzavřel plavební komoru Kořensko u Týna nad Vltavou. Lodě se musely otáčet. Jihočeský kraj apeluje na dokončení investic. „V tomhle směru komunikujeme jak s ředitelstvím vodních cest, tak s ministerstvem dopravy. Chceme to maximálně urychlit,“ uvedl poradce hejtmanky pro dopravu Ivan Študlar.

Vltavské povodí má na podzim plány

Povodí Vltavy na letošní podzim chystá dvě zásadní akce. „Prohloubení plavební dráhy zhruba na dvoukilometrovém úseku, místy až o metr sedmdesát právě v úseku Kořensko – Podolsko,“ plánuje generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.

Také by měly začít práce na prodloužení lodního výtahu na Orlické přehradě pro sportovní lodě. „Předpokládáme, že zahájíme jejich realizaci v roce letošním, pokud se nám to podaří vykomunikovat s ministerstvem dopravy,“ dodal Kubala.

Povodí Vltavy musí přesvědčit ministerstvo, že bagrování koryta řeky na Kořensku a modernizace výtahu na Orlické přehradě se už teď vyplatí i pro malé lodě. A že nemá smysl čekat, až bude jasné, kdy se podaří splavnit Vltavu z Českých Budějovic až do Prahy i pro velká plavidla.

„Projekt je téměř připraven k zahájení realizace. Jediné, co zbývá, je, aby byly ministerstvu předloženy všechny podklady. V rozpočtu se s tím počítá,“ uvedl zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.

S budováním zdvihadla, které pro ně bude zapotřebí, se může na Orlické přehradě začít nejdřív v roce 2026. Až dojde na podobný projekt i na Slapech, doplují všechny lodě až do Prahy. „Kvalitní splavnosti bychom měli dosáhnout někdy kolem roku 2026. Ale ani tak se to nevyřeší v případě, že přijdou extrémně suché roky,“ potvrdil Bukovský.